Open Call: Een ode aan Wall House #2

donderdag 1 juni 2023

Wall House #2 zoekt kunstenaars en fotografen

Wall House #2 roept kunstenaars en fotografen op om werk (2D of 3D) in te zenden voor een nieuwe tentoonstelling. In het najaar van 2023 brengen we Een ode aan Wall House #2. Deze samengestelde tentoonstelling, met werken geselecteerd naar aanleiding van deze open call, is te zien van zaterdag 26 augustus tot en met zondag 29 oktober in Wall House #2.

Een ode aan Wall House #2

De postmodernistische museumwoning Wall House #2 is een icoon voor architectuurliefhebbers en hèt meesterwerk van de New Yorkse architect John Hejduk (1929-2000). Centraal in het ontwerp staat een enorme muur van 18,5 meter breed en 14 meter hoog, waaraan de verschillende ruimtes zijn opgehangen. Tegelijkertijd verbindt deze muur de vertrekken met elkaar. Bovendien richt het gebouw zijn blik naar buiten, over het Hoornsemeergebied.

Gedurende de dag of naarmate de weersomstandigheden veranderen, verandert ook de beleving van Wall House #2, zowel naar binnen als naar buiten. Dat vermenigvuldigt een veelheid aan vormen, kleuren, symbolen en interessante details. Wall House #2 biedt daardoor continu een ontdekkingsreis en is daarmee een inspiratiebron voor velen.

Open call

Wall House #2 roept kunstenaars en fotografen op om werk (2D of 3D) in te zenden voor een nieuwe tentoonstelling. Dat is vrij te interpreteren. Het gebouw, haar architectuur, de omgeving en de mensen in die omgeving vallen binnen het thema. Belangrijkste uitgangspunt is de connectie met Wall House #2.

Voor deze zorgvuldig samengestelde tentoonstelling Een ode aan Wall House #2 kunnen kunstenaars werkend in alle kunstdisciplines werk insturen. Uit de inzendingen selecteert de selectiecommissie maximaal tien kunstenaars.

Deadlines

De deadline inzendingen voor Een ode aan Wall House #2 is 16 juli 2023.

Na elke inzending volgt binnen twee weken een ontvangstbevestiging per mail.

In week 29 beoordeelt de selectiecommissie de werken voor deze samengestelde tentoonstelling. In week 30 worden hun keuzes bekendgemaakt. Over de keuzes van de commissie voor de kunstenaars wordt niet gecommuniceerd.

Selectiecommissie

De selectiecommissie bestaat uit de volgende leden:

• Gea Schenk (programmeur Wall House#2)

• Nadia Abdelkaui (conservator Groninger Museum)

• Sander Vermeulen (Kunstpunt Groningen)

Aandachtspunten voor de selectiecommissie:

• een duidelijke link met Wall House #2

• verbeeldings- en zeggingskracht

• artistieke kwaliteit

• vaktechnische uitvoering

Vergoeding

Geselecteerde kunstenaars ontvangen een vergoeding van 500 euro exclusief BTW voor deelname aan de tentoonstelling Een ode aan Wall House #2. Wall House #2 biedt de mogelijkheid om kosteloos van een inlijstservice gebruik te maken. Hierbij kunnen kunstenaars gebruikmaken van beschikbare lijsten. Door middel van een passepartout kan voor afwijkende maatvoering ook een passende oplossing geboden worden.

Meedoen?

Stuur je inzending met korte beschrijving van je ingezonden werk uiterlijk zondag 16 juli 2023 naar opencallwallhouse@groningermuseum.nl Ook voor vragen over deze open call kun je dit e-mailadres gebruiken.

Voorwaarden voor inzending

Inzendingen moeten voldoen aan de onderstaande voorwaarden voor het versturen van beeldbijlagen en de juiste notering van bestandsnamen.

Beeldbijlagen:

Iedere deelnemer kan maximaal drie werken inzenden. Dat kan een kleine serie zijn of drie op zichzelf staande werken. We accepteren de bestandsvormen JPG of TIFF; voor video is dat MP4. We vragen je om een verkleinde versie (lage resolutie) van het origineel in te sturen in een bestandsformaat van maximaal 1 MB. Let op: PDF’s worden niet meegenomen in de beoordeling.

Geef beeldbijlagen de titel: ‘Naam kunstenaar_titel werk’, bijvoorbeeld: j.hejduk_wallhouse.jpg

Beschrijving:

Stuur een korte beschrijving (400 woorden max.) ter ondersteuning van het ingezonden werk en stuur dit in als een los tekstdocument, bijvoorbeeld .doc of .txt. Let op: PDF’s worden niet meegenomen in de beoordeling.

Geef bestanden de titel: ‘Naam kunstenaar_titel werk’, bijvoorbeeld: j.hejduk_wallhouse.doc