Presentatie Milan Kunc in Groninger Museum, mogelijk gemaakt door genereuze schenking

donderdag 25 april 2024
Milan Kunc, Olympisch kampioene gewichtheffen, 1983

Olympisch kampioene gewichtheffen, Giraffe met atoombomexplosie en Smoothy op skateboard: het is een greep uit de bijzondere tekeningen van kunstenaar Milan Kunc die het Groninger Museum als schenking kreeg van Jan van Adrichem en Martijn van Nieuwenhuyzen. Een presentatie van deze en andere werken is nu te zien in de vaste collectie van het Groninger Museum.

Jan van Adrichem en Martijn van Nieuwenhuyzen hebben sinds 1987 de collectie van het Groninger Museum regelmatig aangevuld met prenten, tekeningen en schilderijen. In 2021 schonken zij het museum maar liefst 19 werken, waarvan 15 tekeningen van Milan Kunc. Deze tekeningen werden destijds aangekocht bij Galerie Swart in Amsterdam, waarbij een aantal stukken rechtstreeks van de kunstenaar afkomstig waren. Eerder hadden Van Adrichem en Van Nieuwenhuyzen het grote schilderij Madonna in Space (1984) van Kunc geschonken, en zij vonden het passend om ook deze serie tekeningen aan het Groninger Museum aan te bieden.

Milan Kunc en de Nieuwe Wilden

Milan Kunc (1944) is een Tsjechische kunstenaar die bekend staat om zijn gebruik van humor en ironie in zijn creaties. In zijn werken combineert hij verrassende figuren en objecten waarvan het onderlinge verband niet altijd duidelijk is. Hiermee worden de mensen uitgedaagd om zelf het verhaal te ontcijferen. Zijn kunst kenmerkt zich door felle kleuren en levendige composities, met een satirische kijk op de samenleving.

Het werk van Kunc vertoont invloeden van de Nieuwe Wilden-beweging die in de jaren 80 opkwam in Duitsland. Op dat moment onderging de kunstwereld een grote verandering, van een tijdperk van weinig emotie en kleur naar sterk verhalende, expressieve en figuratieve kunst. Kunstenaars van de Nieuwe Wilden maakten zich los van de regels en beperkingen van voorgaande jaren en kozen voor een expressieve en emotionele manier van schilderen.

Schenkers in het zonnetje

Deze presentatie combineert het werk van Kunc met tijdgenoten uit de museumcollectie, ter ere van het jubileumjaar van het Groninger Museum. Op deze manier worden schenkers, verzamelaars en andere personen die van betekenis zijn voor het museum extra in het zonnetje gezet.