Probeer nu onze kleurenblindheidscorrectiebril

dinsdag 14 februari 2023
Kleurenblindheidcorrectiebril
Kleurenblindheidcorrectiebril © Jeroen Neef

Wist je dat er wereldwijd zo’n 300 miljoen mensen kleurenblind zijn? Vooral bij mannen komt dit veel voor: 1 op de 12 is kleurenblind. Het Groninger Museum wil kunst voor iedereen zo toegankelijk mogelijk maken. Daarom is het vanaf nu mogelijk om tijdens je bezoek gebruik te maken van een kleurenblindheidscorrectiebril. Leuk om eens te proberen. Bijvoorbeeld in de De Ploeg tentoonstelling.

Werkt de bril ook voor mij?
De bril is geschikt voor rood-groene kleurenblindheid. Dit is de meest voorkomende variant van kleurenblindheid, ook wel typen Protan en Deutan genoemd. Ervaar je een van deze twee vormen? Dan kan zo’n bril een toevoeging zijn aan je museumbezoek! Met de bril kun je kleuren zoals blauw, rood of paars beter ervaren en de nuances tussen kleurvlakken beter onderscheiden.

Bril lenen?
Het Groninger Museum heeft twee kleurenblindheidscorrectiebrillen ter beschikking. Bij interesse kun je je melden bij de informatiebalie. Je krijgt dan een registratieformulier en kunt de bril gedurende je museumbezoek gebruiken. Bij de bril zitten testkaartjes zodat je kunt meten of het ook daadwerkelijk verbetering levert.