Rembrandts Vaandeldrager komt naar het Groninger Museum

donderdag 9 maart 2023
De vaandeldrager, Rembrandt, 1636. Aankoop door de Staat der Nederlanden met steun van de leden van de Vereniging Rembrandt, de VriendenLoterij en het Rijksmuseum Fonds. © Rijksmuseum

Rembrandts Vaandeldrager komt naar het Groninger Museum

Rembrandts Vaandeldrager is op reis door Nederland. Het afgelopen jaar verwelkomden elf musea het schilderij, in iedere provincie was De vaandeldrager kort te zien. Het Groninger Museum is de laatste locatie van de rondreis, voordat het kunstwerk naar zijn definitieve bestemming gaat: het Rijksmuseum in Amsterdam. De vaandeldrager is van 4 april t/m 7 mei 2023 gratis te bewonderen in Groningen.

Rembrandt van Rijn schilderde De vaandeldrager in 1636. Hij portretteerde hierin zichzelf op 30-jarige leeftijd in historisch kostuum. De vaandeldrager is afgebeeld met een dolk, een zwaard en een grote witte vlag. Het licht-donker contrast is zo sterk dat het lijkt alsof de man in een schijnwerper staat. Het schilderij werd Rembrandt zijn artistieke doorbraak. In 2022 werd De vaandeldrager door de Nederlandse staat met steun van Vereniging Rembrandt en het Rijksmuseum Fonds aangekocht.

De waarde van kunst
De vaandeldrager wordt getoond in combinatie met twee andere werken van kunstenaars David LaChapelle en JR. Alle drie de werken vertellen iets over de waarde van kunst. De een is veel geld waard, de ander bekritiseert dat juist. Het derde werk is meer van waarde voor de mensen die erin te zien zijn. Kortom: Wanneer is een kunstwerk waardevol?