Samenwerking voor nieuw Museum aan de A in Groningen nu officieel

vrijdag 19 juni 2020
Groningen samenwerkingsovereenkomsten Museum aan de A

De partners die samen Museum aan de A gaan vormgeven hebben een samenwerkingsovereenkomsten ondertekend. Deze ondertekening vond plaats in het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Wethouder Cultuur, Paul de Rook: “Ik vind het mooi om te zien dat alle partners gaan voor een prachtig nieuw museum en allemaal een onmisbare bijdrage leveren. Het Museum aan de A wordt een historische ontmoetingsplek met een aantrekkelijke vaste presentatie met verhalen van en voor Groningen en de Groningers. Het museum is een belangrijke en mooie toevoeging aan onze gemeente.”

In het museum komen allerlei verschillende activiteiten, allemaal met een historisch tintje. Van wisseltentoonstellingen, innovatieve programma’s voor scholieren, workshops, theater, muziek, lezingen en onderzoek voor participatieprojecten.

Samenwerking

Niet alleen gemeente en provincie Groningen steken geld in het museum, ook de partners dragen bij. De Groninger Archieven organiseren Maak Geschiedenisprojecten waarbij Groningers hun kennis van stad en provincie kunnen inzetten om een interessante collectie voor een groot publiek toegankelijk te maken. Resultaten van deze projecten worden onder andere gepresenteerd in het nieuwe Museum aan de A.

Ook dragen de Groninger Archieven zorg voor het behoud van het archief van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Noorderpoort levert inzet van medewerkers, studenten en middelen voor het leerwerkbedrijf. Noorderpoortstudenten van verschillende opleidingen doen in het museum onmisbare praktijkervaring op.

De musea
Het Groninger Museum kan in het Museum aan de A delen van zijn historische collectie tentoonstellen en levert ondersteuning en expertise. Tot slot draagt het Noordelijk Scheepvaartmuseum vier historische panden inclusief de collectie, expertise en medewerkers over aan de nieuwe Stichting Museum aan de A.