Spraakmakend programma in oktober voor 25 jaar Groninger Museumgebouw

vrijdag 4 oktober 2019
Spikkelszzz
Spikkelszzz © Foto: Marion Arts

In oktober 2019 is het 25 jaar geleden dat het iconische gebouw op het Museumeiland in Groningen door toenmalig Koningin Beatrix werd geopend. Om dit jubileum te vieren biedt het Groninger Museum in oktober een spraakmakend programma aan, met als hoogtepunten de nieuwe tentoonstelling Mondo Mendini en een feestweekend voor alle Groningers.

Mondo Mendini - De wereld van Alessandro Mendini

Mondo Mendini omvat een brede selectie uit het rijke, humoristische en provocerende werk van de beroemde Italiaanse vormgever Alessandro Mendini, hoofdarchitect van het Groninger Museum. Daarnaast eert Mendini zijn inspiratiebronnen en toont werk van beroemde meesters als Paul Signac, Kazimir Malevich en Wassily Kandinsky, maar ook van minder bekende twintigste-eeuwse Italiaanse designers. De tentoonstelling is vanaf 12 oktober te zien.

Kunstspot Talkshow

Kunstspot, het online platform voor beeldende- en toegepaste kunst, host op zaterdag 26 oktober van 14 tot 17 uur een talkshow over het Groninger Museumgebouw. Een live programma met prikkelende gesprekken over het verleden, het heden en de toekomst van het Groninger Museum. Met gasten uit het binnen- en buitenland, waaronder: Frénk van der Linden, Jeltje van Nieuwenhoven, Christiane Lange (directeur Staatsgalerie Stuttgart) en Suzanne Titz (directeur Museum Abteiberg, Mönchengladbach). Studenten van het Prins Claus Conservatorium verzorgen een muzikaal intermezzo.

Bakwedstrijd

Doe ook mee en win design van Alessandro Mendini!

Een Mendinitrap-taart of een cake in de vorm van de gouden toren: bij deze bakwedstrijd gaat het erom dat het gebouw de inspiratiebron is. Aanmelden voor de bakwedstrijd kan tot 15 oktober. Op woensdagmiddag 23 oktober beoordeelt de jury, onder leiding van meester patissier Hidde de Brabander, de creaties op vorm en smaak en kiest de winnaar.

Bakwedstrijd Groninger Museum
Mozaïektrap Groninger Museum, Alessandro Mendini
Mozaïektrap Groninger Museum, Alessandro Mendini © Erik en Petra Hesmerg

Prijsvraag: hoeveel steentjes heeft de Mendinitrap?

Ter ere van de 25ste verjaardag van het Groninger Museumgebouw zijn alle mozaïeksteentjes van de iconische wenteltrap in de entreehal geteld. Degene met de beste schatting wint een Amuleto-lamp en de tweede prijs is een Swatch-horloge, beide prijzen zijn ontworpen door Alessandro Mendini. De winnaar wordt tijdens het feestweekend op zondag 27 oktober bekendgemaakt.

De Grote Groninger Museum Kunst en Cultuurquiz

De quiz van het Groninger Museum en Dagblad van het Noorden is in november. Teams testen hier hun kennis over de Groninger kunst en cultuur. Het beste team wint een mooie prijs. Meer informatie volgt.

Het programma en de tentoonstelling rond de viering van 25 jaar Groninger Museumgebouw worden mede mogelijk gemaakt door GasTerra en Gasunie.