Succesvol wijkenproject Groninger Museum krijgt vervolg

donderdag 4 juli 2019
Ernst de Bie, directeur TKP Pensioen (links) en Andreas Blühm, directeur Groninger Museum © Foto: Stanley Boonstra

Het Groninger Museum is verheugd te mogen aankondigen dat het in 2018 gestarte wijkenproject de komende drie jaar voortgezet wordt, mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van TKP Pensioen. In het kader van dit speciale programma gericht op inwoners van de stad Groningen, families in het bijzonder, organiseert het museum samen met verschillende wijken allerlei activiteiten, waaronder goedbezochte familiedagen voor inwoners van de desbetreffende wijken.

Nieuwe partner TKP Pensioen

Dit vernieuwde partnerschap tussen twee oer-Groningse organisaties bezegelt de band die al lange tijd bestaat. Vijfentwintig jaar geleden keek directeur Ernst de Bie vanaf het Stationsplein, waar TKP Pensioen toen nog gevestigd was, uit op de bouw van het museum: “Dat was mooi om te zien gebeuren. Het pand is echt een kunstwerk op zich, valt enorm op – dat bewonder ik. Nog altijd.” Ook museumdirecteur Andreas Blühm kijkt met enthousiasme uit naar de samenwerking: “Het Groninger Museum toont lef. Die cultuur wil ik vasthouden. TKP Pensioen toont binnen hun branche hetzelfde lef en neemt met verschillende projecten maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld door Groningers in zwaar weer vooruit te helpen.” De komende jaren zullen het Groninger Museum en TKP Pensioen samen nieuwe manieren zoeken om Groningers bij hun activiteiten te betrekken.

Wijkenproject

Het Groninger Museum werkte afgelopen jaar samen met achtereenvolgens de Groninger wijken Vinkhuizen, Beijum en de Oosterparkwijk. Periodes van vier maanden, waarin het museum actief de desbetreffende wijk in ging, werden afgesloten met een familiedag speciaal voor de inwoners van die wijk. Tijdens deze dag hadden wijkbewoners gratis toegang tot het museum, namen deel aan familierondleidingen en bezochten speciale optredens en activiteiten. De familiedag voor inwoners van de Oosterparkwijk werd afgelopen zondag door 660 Oosterparkers bezocht. Uit Vinkhuizen bezochten eerder 750 bezoekers hun familiedag, uit Beijum kwamen 1340 inwoners langs.

Vervolg

De afgelopen periode werd het project ondersteund met een financiële bijdrage van het VSB Fonds. Het Groninger Museum is verheugd dat het programma de komende drie jaar voortgezet kan worden met behulp van TKP Pensioen. In de zomer staat het Groninger Museum in het kader van het project op Noorderzon met het Mini Groninger Museum, een opvallende zilveren caravan, waarin het voorproefjes geeft van tentoonstellingen en activiteiten organiseert die hierop aansluiten. In het najaar wordt de samenwerking gestart met een nieuwe Groninger wijk. Welke dat is, wordt later bekend gemaakt.