Tijdens Eurosonic Noorderslag in het Groninger Museum: Dvotion - Claude Vanheye, portretten van topdj's

woensdag 12 december 2018
Claude Vanheye DVOTION - Oliver Heldens 2015

Vanaf 17 januari 2019 presenteert het Groninger Museum de tentoonstelling DVOTION van de Nederlandse fotograaf Claude Vanheye, die met deze tentoonstelling zijn 50-jarig jubileum viert. Hij maakte iconische foto’s van onder anderen Jimi Hendrix, John Lennon, Frank Zappa, David Bowie, Mick Jagger, Grace Jones, Kate Bush, Michael Jackson en talloze andere poplegenden.

In de laatste jaren heeft Vanheye een opmerkelijke serie portretten van wereldbekende dj’s gemaakt, die onder de verzamelnaam DVOTION internationaal geëxposeerd zal worden. Deze eerste tentoonstelling in het Groninger Museum is dan ook een wereldpremière.

DVOTION toont zijn portretten van internationale top-dj’s als David Guetta, Dimitri Vegas & Like Mike, Sven Väth, Adam Beyer en natuurlijk ook Nederlandse dance heroes als Martin Garrix, Afrojack, Armin van Buuren, Hardwell en Oliver Heldens.

Vanheye wil in zijn foto's van dj's totale verstilling vastleggen, een freeze-frame waarin de dj bevroren lijkt in het moment. Hierdoor doen de foto’s soms denken aan Renaissance-portretten, met romantische of sensuele expressies.

Claude Vanheye, gelauwerde fotograaf van legendarische rock- en popsterren als Jimi Hendrix, John Lennon, Frank Zappa, David Bowie, Mick Jagger, Grace Jones, Kate Bush en Michael Jackson, kwam pas in 1998 voor het eerst in aanraking met de voor hem nieuwe wereld van dancemusic door de groep Faithless. Bij een concert in Paradiso werd hij gegrepen door de kracht van hun charismatische rapper/zanger Maxwell Frazer. “Ik was nog nooit eerder zó onder de indruk van hoe muzikanten hun publiek in trance kunnen krijgen." Tijdens dance event Sensation in 2014, fotografeerde Vanheye voor het eerst met nieuwe Nikon 300 en 400 mm lenzen, die hij aan het testen was voor een andere fotografieopdracht. Hiermee kon hij dj Fedde Le Grand van dichtbij volgen: dit was dé manier om dj’s vast te leggen. Geïnspireerd door het nummer 'God is a DJ' van Faithless, legde Vanheye de dj vast als een moderne hogepriester, die met zijn muziek het publiek in bijna religieuze sferen brengt.

In het kader van ESNS Art in Groningen is de eerste selectie van 16 foto’s uit de serie DVOTION voor het eerst te zien in het Groninger Museum.

ESNS Art 2019

ESNS (Eurosonic Noorderslag) is een jaarlijks terugkerend festival in de stad Groningen. Het grootste showcase festival van Europa biedt vier dagen lang een podium aan Europese artiesten. De eerste drie dagen krijgt Europees talent een podium in ruim dertig zalen in de binnenstad van Groningen. Daarna is op zaterdag Noorderslag, waarbij Nederlands talent de kans krijgt zich te presenteren aan het publiek. Voor het eerst bundelt ESNS dit jaar kunstgerelateerde activiteiten onder de noemer ESNS Art.

De tentoonstelling DVOTION van Claude Vanheye is te zien van 17 januari tot en met 24 maart 2019.