Wat zullen de buren zeggen?

dinsdag 11 februari 2020
Frederique and Sasha, Inez van Lamsweerde, Vinoodh Matadin (stylist), Karin Spijker (beeldmanipulatie), Vogue Hommes International (opdrachtgever) 1996

In de nieuwe tentoonstelling Wat zullen de buren zeggen? zijn ruim 100 foto’s te zien waar de buren vast en zeker hun mening over willen geven. De expositie toont een keuze uit de uitzonderlijke collectie die in de afgelopen 50 jaar door het museum is verzameld. Te zien zijn foto's van vele topfotografen zoals Anton Corbijn, David LaChapelle, Erwin Olaf, Andres Serrano en Gus Van Sant, met verrassende bijschriften, geschreven door kinderen.

De foto's gaan over thema's als leven en dood, seks, liefde, identiteit, kwetsbaarheid en eenzaamheid. Je kunt portretten van beroemde mensen tegenkomen, zoals David Bowie en Miles Davis, maar ook verhalen van onbekenden, die je buren zouden kunnen zijn en die iets van hun leven onthullen wat eigenlijk niet voor de buren bedoeld is.

Bijschriften

Bijzonder is dat naast reguliere bijschriften er ook bijschriften zijn geschreven door kinderen van de JuniorClub van het Groninger Museum, de club voor nieuwsgierige en creatieve kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar. Zij schreven prachtige teksten die je opnieuw naar het werk doen kijken. Zo schreef de 12-jarige Elin bij het werk Mirage van Chi Peng: "Dit is een prachtige close-up foto die laat zien wat libellen echt zijn. Wij denken altijd dat het enge kriebelbeestjes zijn die maar wat in het rond vliegen. Maar in het echt zijn het dode mensen die op weg zijn naar het geluk. Dat vinden ze aan de horizon. Ik hoop dat ze straks het geluk gevonden hebben."

De tentoonstelling is van 8 februari tot en met 20 augustus te zien.