Winactie The Rolling Stones – Unzipped: Groninger Museum zoekt vieze studentenkamer voor grote schoonmaak

woensdag 16 augustus 2023
Rolling Stones appartement Edith Grove keuken - Peter Tahl

Bezoekers die The Rolling Stones – Unzipped hebben gezien, weten ongetwijfeld waar het Groninger Museum naar op zoek is. Eind juni opende de tentoonstelling met daarin een ontzettend vies appartement. Het gaat om het verblijf in Edith Grove waar de Stones in hun jonge jaren leefden. Voor studenten met net zo’n smerige kamer bedacht het museum een winactie: een grote schoonmaak.

Eigenlijk is het geen gezicht, het ranzige appartement in Edith Grove in Londen van de Stones. Vuile vaat, vieze bedden vol rommel en veel etensresten en uitgedrukte sigaretten. Keith Richards: ‘’De keuken daar kwam je niet, die was nog erger dan de badkamer. Het was een zwijnenstal.’’ Toch is de reconstructie van het appartement waar de jonge bandleden woonden in de jaren 60 nagebouwd in de tentoonstelling. Het geeft een beeld van waar de band vandaan kwam en wat de context was waarin zij muziek maakten.

Clean Me Up winactie
De winactie is speciaal voor studenten die, net als de Stones, een grondige reiniging van hun smerige kamer kunnen gebruiken. Studenten in Groningen of Amsterdam kunnen meedoen door een video van hun vieze studentenkamer te maken. Het beeldmateriaal delen zij op Instagram of TikTok, waarbij ze het Groninger Museum taggen en de hashtags #CleanMeUpgiveaway en #RollingStoneSchoon gebruiken. Meedoen aan de winactie kan tot en met maandag 11 september 2023. De winnaar wordt op 12 september bekendgemaakt. De actie wordt mogelijk gemaakt door de Effektief Groep.

Meer uitleg en alle actievoorwaarden via groningermuseum.nl/clean-me-up-winactie.

Over The Rolling Stones – Unzipped
In deze eerste internationale tentoonstelling van en over The Rolling Stones krijgt de bezoeker een kijkje achter de schermen. Het is een reis door de geschiedenis en indrukwekkende carrière van de rockband. Te zien zijn ruim 400 originele objecten uit het persoonlijke archief, waaronder originele instrumenten, stagedesigns, albumcovers, iconische kostuums, zeldzame audiofragmenten en videomaterialen. Ook wordt het drumstel van het in 2021 overleden bandlid Charlie Watts getoond. Echte hoogtepunten zijn een reconstructie van de studio en de spectaculaire Dolby Atmos belevenis als onderdeel van het slotstuk van de tentoonstelling. Bezoekers kunnen dan de liveshow van de Stones uit 2016 in Cuba van dichtbij meemaken.

The Rolling Stones – Unzipped is t/m 21 januari 2024 te bekijken in het Groninger Museum. Tickets voor de tentoonstelling zijn verkrijgbaar via rollingstonesgroningen.nl.