50.000ste bezoeker voor The Rolling Stones - Unzipped

dinsdag 3 oktober 2023
Siese Veenstra

Het Groninger Museum ontving op dinsdag 3 oktober 2023 de 50.000ste bezoeker van de tentoonstelling The Rolling Stones - Unzipped. Superfan Jürgen Sulzenbacher kwam samen met vriend Walter Altstätter helemaal uit Oostenrijk om de tentoonstelling te bewonderen. Ze werden bij binnenkomst verrast door zakelijk directeur Esther Moesker met een goodiebag en de catalogus over Unzipped.

Fans voor het leven
Voor Jürgen (54) was het niet de eerste keer dat hij Unzipped bezocht. Hij zag de tentoonstelling eerder al in Londen. Dat hij een echte fan is, blijkt wel uit zijn getatoeëerde armen met daarop een quote en Rolling Stones logo’s. Ook de 63-jarige Walter is enorm gek van de Rolling Stones en ging tot nu toe naar maar liefst 42 concerten van de band. De twee vrienden kwamen samen speciaal vanuit Lans, Tirol naar Groningen vanwege de tentoonstelling.

Over The Rolling Stones – Unzipped
In deze eerste internationale tentoonstelling van en over The Rolling Stones krijgt de bezoeker een kijkje achter de schermen. Het is een reis door de geschiedenis en indrukwekkende carrière van de rockband. Te zien zijn ruim 400 originele objecten uit het persoonlijke archief, waaronder originele instrumenten, stagedesigns, albumcovers, iconische kostuums, zeldzame audiofragmenten en videomaterialen. Ook wordt het drumstel van het in 2021 overleden bandlid Charlie Watts getoond. Echte hoogtepunten zijn reconstructies van de studio en het verblijf in Edith Grove en de spectaculaire Dolby Atmos belevenis als onderdeel van het slotstuk van de tentoonstelling. Bezoekers kunnen dan een liveshow van de Stones uit 2016 in Cuba van dichtbij meemaken.

Nieuw album
The Rolling Stones komen met nieuwe muziek. Na ruim 18 jaar brengen zij op 20 oktober 2023 weer een album uit: Hackney Diamonds. Het is het eerste album van de band sinds 2005. Ook is dit het eerste album zonder Charlie Watts, die in 2021 overleed. De drummer is echter wel te horen op het album, via eerder opgenomen materiaal. Ondanks dat bijna alle bandleden in de 80 zijn, zijn ze voorlopig nog niet van plan om te stoppen met rocken.

Introductie op de Stones met Robert van der Tol
Muzikant en componist Robert van der Tol geeft op zondag 22 oktober een introductie op de muzikale ontwikkeling van de Stones. Hij bespreekt onder andere de beroemde 5-snaren-in-open-G-stemming gitaartechniek van Keith Richards, maar ook het goed lopende bedrijf dat de band nu al decennialang is. Ook komt de rock-‘n-roll-lifestyle met drugs en relatieproblemen aan bod. De introductie is op 22 oktober, 5 november en 3 december om 14 uur. Meer informatie en tickets via de website van het museum.

The Rolling Stones – Unzipped is t/m 21 januari 2024 te bekijken in het Groninger Museum. Het is de laatste kans om deze tentoonstelling nog te zien. Tickets voor de tentoonstelling zijn verkrijgbaar via rollingstonesgroningen.nl.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050 3666510 - pr@groningermuseum.nl

Klik hier voor beeldmateriaal van dit feestelijke moment