Florentijn Hofmans Pissende IJsbeer en Wurm naar Groninger Museum

maandag 26 februari 2024
Making off van Wurm Studio Florentijn Hofman

Florentijn Hofmans Pissende IJsbeer en Wurm naar Groninger Museum

De Pissende IJsbeer van kunstenaar Florentijn Hofman komt naar Groningen. Vanaf vrijdag 8 maart staat het beeld bij het Groninger Museum en leegt het zijn blaas in de gracht tegenover het hoofdstation. Het metershoge werk is samen met Wurm, een gigantische regenworm, te zien tijdens de Kinderbiënnale – A Better Place. Op zondag 24 maart geeft Florentijn Hofman samen met wetenschapper Jeroen Onrust een lezing over de worm. De Kinderbiënnale – A Better Place is te bekijken vanaf zaterdag 9 maart 2024.

IJsbeer en klimaat
De Pissende IJsbeer stond vanaf juli 2023 een half jaar lang in Amersfoort. Kunstenaar Florentijn Hofman, bekend van zijn enorme gele badeenden, ging op zoek naar een nieuwe plek voor het reusachtige beeld. Deze vond hij bij het Groninger Museum, waar hij ook met het kunstwerk Wurm deelneemt aan de Kinderbiënnale met het thema A Better Place. De ijsbeer plast tijdens de tentoonstelling in de gracht naast het station en uit daarmee zijn ongenoegen over klimaatproblemen.

Een worm waar je doorheen kunt
Het kunstwerk Wurm is te zien ín het museum en neemt bezoekers mee op reis door de aarde, met als gedachte de wereld te verbeteren. De regenworm is gemaakt van duurzaam karton en bedoeld om doorheen te kruipen. Het is een confronterende installatie die draait om vertrouwen, bezoekers bevinden zich namelijk in het donker. Het is een fysieke tocht op de tast, waar aan het einde van de tunnel hoop en licht is.

De reusachtige worm van karton is speciaal voor de Kinderbiënnale gemaakt samen met kartonproducent Solidus uit Oude Pekela. Solidus is pionier op het gebied van duurzame kartonnen verpakkingen. Ze zijn vanaf het begin betrokken bij het maken van het kunstwerk van Hofman. Ook dragen ze bij aan het Kinderbiënnale-werk van de Filipijnse Isabel en Alfredo Aquilizan. Solidus levert het karton waarmee bezoekers gaan bouwen aan de installatie Head/Home.

Talk van Florentijn Hofman en Jeroen Onrust
Wormen zijn de superhelden van de aarde. Dit en meer wordt tijdens de Sunday Talk op zondag 24 maart toegelicht door een onwaarschijnlijk dynamisch duo: onderzoeker Jeroen Onrust en kunstenaar Florentijn Hofman. Onrust, die alles weet van de beestjes die zich een weg door de aarde graven, onthult waarom ze veel meer zijn dan het diner voor vissen of compostmateriaal. Hofman, die de kunst beheerst om het alledaagse om te toveren tot enorme kunstwerken, deelt zijn maakproces achter Wurm. Een unieke lezing waar kunst en wetenschap samenkomen.

Tickets voor de lezing en tentoonstelling zijn verkrijgbaar via de website van het museum.

Over Florentijn Hofman
Hofman (1977) is bekend van zijn reusachtige installaties in de openbare ruimte. Dieren spelen een belangrijke rol in zijn werk. Volgens Hofman zijn dieren metaforen voor een diepere betekenis in het dagelijks leven. Ook de schaal van zijn installaties speelt een grote rol, mensen raken erdoor verwonderd en vervreemd en worden onderdeel van zijn installaties.

Over de Kinderbiënnale – A Better Place
De populaire Kinderbiënnale daagt kinderen en volwassenen uit tot interactie met kunst. Verwacht zaalvullende installaties waar je op kunt reageren of zelf aan kunt bouwen. Kunstenaars, waaronder Florentijn Hofman, Hedy Tjin en Isabel en Alfredo Aquilizan, presenteren werk dat aanzet tot nadenken over een betere wereld. De installaties zijn ontwikkeld in samenwerking met kinder- en jongerenambassadeurs. Volg alles via kinderbiennalegroningen.nl en @groningermuseumyoung op Instagram. Kinderen en jongeren t/m 18 jaar hebben gratis toegang tot de tentoonstelling.

De Kinderbiënnale – A Better Place is te zien vanaf 9 maart t/m 3 november 2024.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
pr@groningermuseum.nl - 050 3666 512

Klik hier voor beeldmateriaal van de Pissende IJsbeer, Wurm en de Kinderbiënnale