Groninger Museum biedt kijkje achter de schermen met kunstcolleges

woensdag 19 december 2018
Groninger Museum
Groninger Museum © Ralph Richter

In drie gevarieerde reeksen van vier kunstcolleges geeft het Groninger Museum in 2019 een kijkje achter de schermen. De colleges zijn geschikt voor iedereen die op een inspirerende manier meer te weten wil komen over actuele kunsthistorische thema’s en het reilen en zeilen van een museum. De presentaties worden gegeven in series van vier aaneengesloten vrijdagen en starten op respectievelijk 1 februari, 3 mei en 4 oktober 2019.

Het Groninger Museum geeft met de collegereeksen vervolg aan de succesvolle collegeprogramma’s van voorgaande jaren, zij het met een iets aangepaste formule. Waar eerder een langere reeks van acht colleges werd aangeboden, wil het museum met meerdere kortere series een grotere groep mensen de kans geven colleges bij te wonen.

Programma

In het winterprogramma in februari geeft onder anderen conservator en projectleider Suzanne Rus een presentatie over de tentoonstelling die nu te zien is: CHIHULY. Collectiebeheerder Marlon Steensma biedt een kijkje achter de schermen bij haar werk in het museumdepot.

In het voorjaar is er een college van Mineke Bosch, hoogleraar moderne geschiedenis aan de RuG en gastconservator van de tentoonstelling Strijd! 100 jaar vrouwenkiesrecht die vanaf 20 april te zien is. Cultuurjournalist Wieteke van Zeil geeft een presentatie over kijken naar kunst.

Tijdens het najaarsprogramma, in oktober, vertellen directeur Andreas Blühm en conservator Mariëtta Jansen inzicht in het aankoopbeleid van het museum. Ook spreekt journalist Frénk van der Linden over voormalig Groninger Museumdirecteur Frans Haks.

Bekijk het volledige programma, inclusief alle sprekers, op groningermuseum.nl
Data: 1 t/m 22 februari; 3 t/m 24 mei 2019; 4 t/m 25 oktober 2019
Tijd: vrijdagochtend, 10.30 – 12.30 uur
Prijs: €75,- per reeks. Voor Vrienden van het Groninger Museum geldt 10% korting.
Inschrijven kan via tickets.groningermuseum.nl. Deelnemers ontvangen een persoonlijke bevestiging.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Groninger Museum, afdeling Communicatie, PR en Marketing:

Sarah Fopmasfopma@groningermuseum.nl050 3666 510
Karina Smrkovskyksmrkovsky@groningermuseum.nl050 3666 512