Groninger Museum brengt intrigerende fotografietentoonstelling Joram Krol – Can I Be Me

donderdag 20 juli 2023
Joram Krol Audience 2023

Meer dan honderd indringende portretten hangen vanaf zaterdag 7 oktober in het Groninger Museum in de nieuwe tentoonstelling Joram Krol - Can I Be Me. Fotograaf Joram Krol, in Groningen een grote bekendheid, schoot er voornamelijk nieuw werk voor. Foto’s van mensen op straat, zonder studio en zonder kunstlicht. De tentoonstelling is vanaf 7 oktober 2023 t/m 3 maart 2024 te bekijken in het Groninger Museum.

Manier van werken
Joram Krol staat bekend om zijn intense persoonlijke portretten van mensen. Voor Can I Be Me fotografeerde Krol Groningers – en een aantal niet-Groningers – die hij nog niet eerder voor zijn lens had. In totaal zijn er 116 foto’s te zien in de tentoonstelling, allemaal in zijn kenmerkende stijl: zwart-wit.

Ongeveer negen jaar geleden kreeg Krol voor het eerst een camera in handen. De fotograaf is autodidact en ontwikkelde een krachtige eigen beeldtaal waarbij hij zich probeert te verplaatsen in de leefwereld van de mensen die voor zijn camera staan. De foto’s die Joram Krol maakt, komen niet voort vanuit een vooropgezet plan. De fotograaf werkt in totale vrijheid. Ook is er altijd iets van hemzelf in de beelden te herkennen.

Deze manier van werken is te zien in een documentaire die over hem werd gemaakt (Quid pro quo, 2022, te bekijken op YouTube). Daarin volgt Igor de Boer Krol door de Groninger straten terwijl hij aan het werk is. De film geeft een uniek kijkje in een onzichtbaar deel van de maatschappij, met mensen die vaak geen aansluiting meer hebben met de samenleving.

Geheime boodschap
De indrukwekkende portretten die Krol eerder maakte, staan allemaal op zijn Instagram-account en worden veelvuldig gedeeld. De beelden gaan vaak samen met een Engelse titel en quote. Met de quotes wil Krol geen verhaal vertellen, maar kan hij een statement maken zonder dat het persoonlijk wordt.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie waarin alle 116 werken zijn opgenomen. Ook bevat het een gesprek tussen Joram Krol en Anton Corbijn, die een groot voorbeeld is voor de fotograaf. De publicatie wordt mogelijk gemaakt door de Effektief Groep en is vanaf de start van de tentoonstelling beschikbaar. Meer informatie volgt.

Joram Krol – Can I Be Me is te zien in het Groninger Museum vanaf zaterdag 7 oktober 2023 t/m zondag 3 maart 2024 (gratis t/m 21 januari 2024).

Noot voor de redactie, niet ter publicatieVoor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
pr@groningermuseum.nl – 050 3666512

Klik hier voor beeldmateriaal van Joram Krol – Can I Be Me