Groninger Museum in het UMCG

Universitair Medisch Centrum Groningen
Hanzeplein 1 Postbus 30.001, 9700 RB Groningen
www.umcg.nl

Deze zomer presenteert het Groninger Museum de eerste Kinderbiënnale van Nederland! Een tentoonstelling met eigentijdse kunst speciaal voor kinderen. Door te doen, te maken en te ontdekken worden bezoekers, op een afwisselende en speelse manier, geactiveerd en verwonderd. Dat kan bijvoorbeeld door zelf mee te ‘bouwen’ aan kunstwerk op zaal, je eigen digitale graffiti te maken, een orkest te ontdekken of in je eentje een groepsfoto te maken. Het bijzondere aan de Kinderbiënnale is de participatieve aanpak.

Het Groninger Museum maakt de tentoonstelling samen met 30 geselecteerde kinderambassadeurs uit Groningen stad en de Eemsdelta. Deze kinderen helpen het museum met de marketing, pers, winkel, vormgeving en educatie.

De Kinderbiënnale bestaat uit 12 zalen vol met interactieve kunstinstallaties. Drie werken zijn overgenomen van de Children’s Biennale uit Singapore. De overige kunstwerken zijn gemaakt door Nederlandse kunstenaars met een grote focus op Groningen. Drie van hen zijn nu te bewonderen in het UMCG.

Bezoeken van de expositie is mogelijk conform de coronarichtlijnen van het UMCG.

Het kunstgenootschap Thomassen à Thuessink (TàT) is een samenwerkingsverband van Academie Minerva, Drents Museum, Fries Museum, Groninger Museum en het UMCG. Het organiseert tentoonstellingen, educatieve projecten en andere publieksactiviteiten waarin kunst, gezondheidszorg, wetenschap en de actualiteit elkaar raken. Deze expositie is een van de reeks activiteiten van het kunstgenootschap.