Groninger Museum ontvangt zeldzame beelden van Edu Waskowsky

donderdag 9 maart 2023
Compositie (kop) en Staande figuur
Compositie (kop) en Staande figuur © Arjan Verschoor

Het Groninger Museum heeft een bijzondere schenking ontvangen. Het gaat om drie beelden van Groninger kunstenaar Eduard Waskowsky (1934-1976) uit de collectie van Corrie en Harry Swaak. Het museum toont de geschonken beelden vanaf 9 maart in een presentatie in de vaste collectie.

Schenker Harry Swaak was bevriend met Waskowsky. Aan het begin van de jaren 60 kreeg de kunstenaar partijen oud ijzer via Swaak, die werkzaam was bij het bedrijf Werkspoor. Hiermee begon Waskowsky te experimenteren. Hij werd een meesterlasser en toonde zijn vakmanschap in een spel van aaneengelaste metaalplaatjes. Voor Waskowsky was materiaal het belangrijkste aspect om betekenis te geven aan kunst.

Kunstenaar Eduard Waskowsky
Edu Waskowsky werd in 1934 in Rotterdam geboren. In 1958 verhuisde hij naar Wedde en in 1962 vertrok hij naar de stad Groningen. Waskowsky verwierf bekendheid in het Groningse kunstleven en sloot vriendschap met kunstenaar Martin Tissing. In 1965 maakten zij samen met Henri de Wolf en Jo van Dijk de tentoonstelling Gr4K in het Groninger Museum. De vier jonge kunstenaars verhielden zich in die tijd met hun werk tot internationale kunstbewegingen zoals CoBrA. In Groningen is de kunstenaar het meest bekend van zijn Joods Monument aan de Hereweg.

Zeldzaam
Tijdens zijn leven verkocht Waskowsky weinig werk. Toch was hij bezeten van kunst. Zijn werk is nooit verzameld en hij vernietigde er zelf een deel van. Nadat hij in 1958 de beeldhouwkunst verkoos boven schilderkunst, verbrandde hij ook zijn schilderijen. Materialen van minder geslaagde beelden gebruikte hij voor nieuwe composities. Uiteindelijk liet hij een klein oeuvre van ongeveer 75 beelden en enkele schilderijen en tekeningen na. Dit maakt de schenking van Corrie en Harry Swaak zeldzaam en een bijzondere aanwinst voor de collectie Groningse kunst in het Groninger Museum.

Presentatie in de collectie
Vanaf donderdag 9 maart 2023 zijn de beelden Staande figuur en Compositie (kop) van Waskowsky te zien in een presentatie in de vaste collectie van het Groninger Museum. Ook is het schilderij Boom (1957) van hem te zien. Het werk van de kunstenaar wordt getoond in combinatie met werk van tijdgenoten uit de collectie van het Groninger Museum.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050 3666507 – pr@groningermuseum.nl

Klik hier voor beeldmateriaal van de Waskowsky beelden