Groninger Museum X ELJA Tour: minimuseum trekt door de provincie Groningen

donderdag 10 november 2022
Caravan
Caravan © Siese Veenstra

Een tot minimuseum verbouwde caravan trekt van 2023 tot 2025 door de provincie Groningen. Kunstenaars en museumdocenten laten kinderen dan kennismaken met kunst en cultuur. Het project - Groninger Museum x ELJA Tour - is in samenwerking met de onlangs opgerichte ELJA Foundation.

Vanaf het voorjaar van 2023 trekt het Groninger Museum met een tot minimuseum verbouwde Amerikaanse Airstream caravan erop uit. Deze blikvanger reist drie jaar lang door de provincie Groningen, van dorp naar dorp. Kinderen en jongeren in honderdvijftig Groningse dorpen komen hierdoor in aanraking met kunst en cultuur.

Tijdens de Groninger Museum x ELJA Tour worden onder meer kunstworkshops gegeven. Natuurlijk worden de jonge deelnemers ook uitgenodigd voor een bezoek aan het museum. Voor kinderen die door de tour nog enthousiaster zijn geworden over kunst, organiseert het Groninger Museum verdiepende projecten. Een van de verdiepingen is het samenwerken met een artist in residence, waarbij kinderen samen met een jonge regionale kunstenaar een kunstwerk laten ontstaan.

Kinderbiënnale
De rondreis van het minimuseum door de provincie Groningen is een opmaat naar de tweede Kinderbiënnale. In deze interactieve kunsttentoonstelling spelen kinderen een rol bij alle onderdelen van de totstandkoming ervan, van informatiebordjes tot keuze van kunstwerken, en van technische opbouw tot het geven van rondleidingen en merchandise. In de verdiepende opdrachten van de Groninger Museum x ELJA Tour gaan kinderen aan de slag met dingen die in het museum te zien zijn.

Het Groninger Museum organiseerde in juni 2021 als eerste Nederlandse museum een Kinderbiënnale. De tweede editie opent in 2024.

Over de ELJA Foundation
Groninger Museum x ELJA Tour kwam tot stand in samenwerking met de ELJA Foundation. Deze stichting, die ook financieel bijdraagt aan het project, is een nieuw cultuurfonds dat projecten voor kinderen en jongeren van 4 t/m 18 jaar in het Koninkrijk der Nederlanden en Caribisch Nederland initieert, co-creëert en financiert. De ELJA Foundation ontwikkelt innovatieve programma’s met belangrijke culturele organisaties op het terrein van muziek, dans en beeldende kunst, waardoor jongeren uit verschillende leefwerelden beter worden voorbereid op hun toekomst en meer met elkaar verbonden raken. Daarnaast initieert de stichting ook onderzoek en deskundigheidsbevordering middels hun Academy. De ELJA Foundation is opgericht en gefinancierd door Els Blokker-Verwer.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050-3666555 – pr@groningermuseum.nl