Het Groninger Museum heeft vrijdag 15 november zijn digitale platform gelanceerd, waarmee meer dan 35.000 kunstwerken online toegankelijk zijn. Om dit te vieren, organiseerde het museum op de Grote Markt een zogenaamde steel-actie, waarbij voorbijgangers de kans kregen om een kunstwerk van het museum te ‘stelen’. De stunt was een creatieve manier om de lancering van de online collectie te markeren en de toegankelijkheid van kunst te benadrukken.
Succesvolle lancering met positieve reacties
De lancering werd door veel mensen bijgewoond en zowel kunstliefhebbers als nieuwsgierige ontdekkers reageerden enthousiast op de stunt. Tijdens de actie trad museumdirecteur Andreas Blühm, samen met een actrice, op als 'bewaker' van een symbolische muur in het museum, waar steeds een ander kunstwerk op werd gehangen. Toeschouwers kregen de kans om daadwerkelijk één van de werken van de muur te ‘stelen’. De actie benadrukte het idee dat kunst nu, door de digitale collectie, voor iedereen beschikbaar is.
Interactieve kunstervaring via een nieuw platform
Vanaf nu kan iedereen via het nieuwe digitale platform interactief kunst ontdekken. Het platform maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om kunstwerken voor te stellen op basis van persoonlijke voorkeuren en verrassende associaties. Dit biedt een unieke, gepersonaliseerde manier om door de collectie van het Groninger Museum te dwalen en kunst op een nieuwe manier te beleven.
De vaste collectie van het Groninger Museum is nu online te ervaren via collectie.groningermuseum.nl
Dit project is mogelijk gemaakt door de Basisinfrastructuur regionale musea van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
pr@groningermuseum.nl - 050 3666510
Klik hier voor beeldmateriaal van de stunt