Kick-off Groninger Museum Tour groot succes

donderdag 11 mei 2023
Kick-off Groninger Museum Tour in Stadskanaal
Kick-off Groninger Museum Tour in Stadskanaal © Siese Veenstra

De feestelijke kick-off van de Groninger Museum Tour vond plaats op woensdag 10 mei. De tot minimuseum omgebouwde caravan mocht eindelijk de weg op en kende basisschool CBS de Maarsborg in Stadskanaal als zijn eerste bestemming. Daar verwelkomden zo’n 200 leerlingen de blikvanger op het schoolplein met een startlied. Tot en met december krijgen maar liefst 15.000 kinderen in de provincie Groningen kunstworkshops. Ook staat de caravan op festivals als Noorderzon en Terug naar het begin.

De opening werd verzorgd door de leerlingen van CBS de Maarsborg met een lied dat werd ondersteund door een dansoptreden. Het lied is speciaal voor dit project geschreven door zangeres Simona Aron en geproduceerd door Stiven Andres. Daarnaast werden er toespraken gehouden door Andreas Blühm (algemeen directeur Groninger Museum), Egbert Hofstra (wethouder Kunst en Cultuur Stadskanaal) en mevrouw Els Blokker-Verwer (founder ELJA Foundation). Na afloop was er ruimte voor gebak en konden de leerlingen zich laten inspireren in het minimuseum om vervolgens zelf aan de slag te gaan.

Over de Groninger Museum Tour
De Groninger Museum Tour is een project, in samenwerking met de ELJA Foundation, waarin een tot minimuseum verbouwde Amerikaanse Airstream caravan door de provincie Groningen trekt. De caravan gaat onder andere langs bij basisscholen en middelbare scholen, culturele centra, buurthuizen en festivals. Museumdocenten van het Groninger Museum geven inspirerende en activerende workshops om kinderen op een speelse manier in aanraking te brengen met kunst, cultuur en erfgoed. Natuurlijk worden de jonge deelnemers ook uitgenodigd voor een bezoek aan het museum.

Kinderbiënnale 2024
Het eerste jaar zijn de activiteiten van de Groninger Museum Tour gekoppeld aan het thema ‘A Better Place’ in aanloop naar de Kinderbiënnale in 2024. Met behulp van de workshops in en rond de caravan worden kinderen en jongeren gestimuleerd om na te denken over hoe je van je eigen omgeving een betere plek kan maken. Ook zijn er verdiepingstrajecten met kunstenaars voor kinderen die nog meer willen doen. De Kinderbiënnale is een tweejaarlijkse tentoonstelling van eigentijdse kunst speciaal voor kinderen. Het concept is afkomstig van de National Gallery Singapore. Het Groninger Museum is - na de Staatliche Kunstsammlungen Dresden - het derde museum ter wereld dat een Kinderbiënnale organiseert.

ELJA Foundation
De Groninger Museum Tour kwam tot stand in samenwerking met de ELJA Foundation, een nieuw cultuurfonds dat projecten voor kinderen en jongeren in het Koninkrijk der Nederlanden en Caribisch Nederland initieert, co-creëert en financiert. De ELJA Foundation ontwikkelt innovatieve programma’s met belangrijke culturele organisaties op het terrein van muziek, dans en beeldende kunst, waardoor jongeren uit verschillende leefwerelden beter worden voorbereid op hun toekomst en meer met elkaar verbonden raken. Daarnaast initieert de Foundation ook onderzoek en deskundigheidsbevordering middels de ELJA Academy. De ELJA Foundation is opgericht en gefinancierd door mevrouw Els Blokker-Verwer.

Aanmelden
Scholen en organisaties kunnen zich aanmelden voor de Groninger Museum Tour via www.groningermuseum.nl/tour

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050-3666512 – pr@groningermuseum.nl