Kleurrijke aanwinsten: Groninger Museum presenteert postmoderne wandkleden als ode aan Bauhaus

dinsdag 16 april 2024
Andrea Branzi, Balleto Geometrico, 1980, foto: Heinz Aebi

Het Groninger Museum is blij met de aankoop van twee bijzondere werken. Eén is een recent verworven wandkleed van de bekende ontwerper Andrea Branzi, het ander een wandkleed van Koen Taselaar. De aankoop van het kunstwerk van Branzi is mogelijk gemaakt door Mevrouw C. E. van der Veen-le Grand, lid van de Vereniging van Vrienden van het Groninger Museum. De nieuwe aanwinsten zijn vanaf nu te zien.

Andrea Branzi’s Balletto Geometrico

Andrea Branzi (1938-2023), de visionaire Italiaanse ontwerper die de grenzen van design verlegde, kwam uit de kring van Alessandro Mendini. De ontwerper was vanaf 1976 een pionier bij het radicale designcollectief Studio Alchimia in Milaan. Later sloot hij zich aan bij de meer commerciële designgroep Memphis. Hier omarmde Branzi een rebelse benadering van design, waarbij de traditie werd heruitgevonden als reactie op het modernisme.

Branzi's wandkleed Balletto Geometrico (1980) maakte deel uit van de Bau.Haus-collectie van Alchimia. Dit was een eerbetoon aan de Duitse avant-garde opleiding Bauhaus (1919-1933). Balletto Geometrico is de uitvergroting van een kleurrijke ontwerpschets. Deze werd in 1923 gemaakt door Kurt Schmidt, een student aan het Bauhaus, voor een 'mechanisch ballet'. Hier en in dit wandkleed zijn de dansers abstracte vormen, in plaats van mensen. Het doel is dan ook om op een speelse manier een constructivistisch schilderij, waarin alleen gebruik wordt gemaakt van geometrische en abstracte vormen, tot leven te brengen.

Meer wandkleden uit eigen collectie

Het Groninger Museum presenteert ook het in 2020 aangekochte, maar nooit eerder getoonde, werk van Koen Taselaar. De kunstenaar verdiepte zich in de invloeden van het Bauhaus en moderne weeftechnieken. Zijn unieke benadering, waarbij hij de rijke collectie en architectuur van het Groninger Museum omarmde, resulteerde in het wandkleed Radical Furniture for Radical Times (2019). Het werk toont octopussen op designmeubels en gaat daarmee de dialoog aan met postmodern design en actuele thema's zoals klimaatverandering. In de toekomst kunnen octopussen zomaar met de postmoderne meubels van het museum aan de haal gaan. Ze zouden namelijk de opwarming van de aarde beter kunnen overleven dan mensen.

De presentatie met Taselaar en Branzi is aangevuld met twee wandkleden uit de eigen collectie van kunstenaars Peter Struycken en Wobbe Alkema. Het geeft een veelzijdig en dynamisch overzicht van zowel historische als hedendaagse textielkunst en design.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
pr@groningermuseum.nl - 050 3666510

Klik hier voor beeldmateriaal van de wandkleden