Kunstenaars onderzoeken ‘thuis’ in Wall House #2

woensdag 27 maart 2024
Wall House #2 | Foto Niels Knelis Meijer

Kunstenaars onderzoeken ‘thuis’ in Wall House #2

Wat maakt een huis een thuis? De tentoonstelling Thuis is vanaf 13 april 2024 te zien in Wall House #2, het wereldberoemde gebouw van architect John Hejduk aan het Groningse Hoornsemeer. In het architectuuricoon zijn werken van drie kunstenaars uit Noord-Nederland te zien.

Deze drie kunstenaars geven elk hun invulling aan het begrip ‘thuis’. Ze bieden een inkijkje in wat dat voor hen betekent. In de tentoonstelling Thuis zijn werken van Douwe Engels, Maartje Mulder en Marc van Vliet te zien.

Over de kunstenaars

Met Bevingsstenen brengt Marc van Vliet een ode aan huizen in het Groningse Overschild. Deze huizen, midden in het aardbevingsgebied, worden vrijwel allemaal gesloopt of ingrijpend versterkt. Van het puin dat vrijkwam bij de sloop maakte Van Vliet Bevingsstenen: herinneringen die te zien zijn in de tentoonstelling Thuis. Van Vliet is autodidact. Zijn werk kenmerkt zich door een mix van beeld, beweging, muziek en geluid.

Maartje Mulder raakte geïnspireerd door onbewuste handgebaren. Tijdens gesprekken legde ze met haar fototoestel deze handgebaren vast, waarvan ze later sculpturen van gips maakte. Zowel de foto’s als de sculpturen zijn te zien in Wall House #2. Maartje Mulder studeerde in 2023 af aan de Academie Minerva in Groningen.

Tot slot maakt Douwe Engels gedurende de tentoonstelling van een huis een thuis, door bezoekers te vragen naar wat een ‘thuis’ voor hen betekent. Zijn houten frame van een huis verrijkt hij naarmate de tijd verstrijkt met input die hij krijgt. Zijn werk is geïnspireerd op zijn verleden. Opgegroeid tussen twee culturen, Nederland en Brazilië, ervoer hij het contrast van zijn thuis. Als kind voelde hij zich niet thuis in Nederland; en in Brazilië was hij een buitenlander.

Feestelijke opening

Om de start van het nieuwe seizoen Wall House #2 te vieren, wordt de tentoonstelling Thuis feestelijk geopend op zaterdag 13 april. Om 12.00 uur wordt traditiegetrouw een kunstzinnige taART aangesneden om het nieuwe seizoen officieel te beginnen. Ook introduceert programmeur Gea Schenk de kunstenaars en hun werk. Tot 17.00 uur is de tentoonstelling te bezoeken.

Van april tot november 2024 is Wall House #2 ieder weekend, op zaterdag, zondag en Pinkstermaandag van 12.00 tot 17.00 uur gratis toegankelijk voor publiek. Ook worden er tijdens deze Wall House Weekenden activiteiten, workshops en rondleidingen georganiseerd. Het programma is te vinden op groningermuseum.nl/wallhouse.

Over Wall House #2

Wall House #2 is behalve een interessant object voor architectuurliefhebbers een podium voor regionaal talent op het gebied van kunst en cultuur. Het werd in 2001 gebouwd. Sinds 2016 is de museumwoning, die in eigendom is van de Gemeente Groningen, in beheer van het Groninger Museum. Er worden verschillende tentoonstellingen en activiteiten georganiseerd. Buiten openingstijden is Wall House #2 op afspraak te bezoeken of te huren.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie

Pers is van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de voorbezichtiging van de tentoonstelling Thuis, op vrijdag 12 april om 15.00 uur, of bij de opening op zaterdag 13 april.
Aanmelden via wallhouse@groningermuseum.nl.

Voor meer informatie: