Match: het Groninger Museum 1 op 1 met het Rijksmuseum

dinsdag 2 mei 2023
Match campagnebeeld Groninger Museum

Match: het Groninger Museum 1 op 1 met het Rijksmuseum

Een intieme ontmoeting tussen twee topwerken, dat is Match. Twaalf Nederlandse musea, waaronder het Groninger Museum, tonen een werk uit het Rijksmuseum naast een werk uit eigen collectie. Het tweespan is vanaf 2 juli t/m 3 september gratis te bewonderen in Groningen.

Twee meisjes
Voor het project Match ontvangt het Groninger Museum het werk Hollands meisje aan het ontbijt uit ca. 1756 van Jean-Étienne Liotard. Dit kunstwerk wordt gecombineerd met Meisje aan de pomp uit 1872 van de Nederlandse kunstenaar Matthijs Maris uit eigen collectie. De werken bevatten overeenkomsten: beiden jonge vrouwen, volledig in gedachten verzonken, tijdens het verrichten van hun dagelijkse handelingen.

Twaalf musea, twaalf topstukken
De musea die aan dit project meedoen liggen verspreid over Nederland; in elke provincie één. Zij hebben elk een passend topstuk uit het Rijksmuseum uitgezocht om te combineren met een topstuk uit eigen collectie. De deelnemende musea zorgen voor een intieme setting waarin de match getoond wordt. Het project is een initiatief van de Stichting M6, onder het motto ‘Match’. Het project is te volgen op website schattenuithetrijks.nl.

Opening
Op 2 juli wordt Match geopend in het Groninger Museum. Vanaf 2 uur in de middag is er op dezelfde dag een museumdocent aanwezig om met de belangstellende bezoekers aan de slag te gaan met een Kijk & Vergelijk opdracht. De landelijke (besloten) opening vindt plaats op 30 juni 2023 in Museum Henriette Polak, Zutphen. Deze wordt verricht door Taco Dibbits, directeur Rijksmuseum en Paulo Martina, directeur Musea Zutphen.

Boek
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerd boek waarin alle 24 werken staan afgebeeld. Twaalf schrijvers hebben een bijdrage geleverd aan het boek Match, waaronder de schrijver Splinter Chabot, programmamaker Cornald Maas, voormalig politicus Alexander Pechtold en schrijver Umayya Abu-Hanna. De presentatie hiervan vindt eveneens plaats op 30 juni in Zutphen.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
pr@groningermuseum.nl – 050 3666507

Klik hier voor beeld van Match