Programma van Groninger Museumnacht bekend: van kostuumshow tot kutcake

woensdag 23 augustus 2023
©Gerhard Taatgen

Het programma van de Groninger Museumnacht 2023 is bekend! Op zaterdagavond 9 september gooien zeven musea in de Groninger binnenstad hun deuren open en organiseren allerlei toffe activiteiten. Bewonder de collecties en tentoonstellingen of geniet van muziek, dans, lezingen, raves, kostuumshows, workshops, rondleidingen en nog veel meer. Het hele programma en de ticketverkoop vind je op groningermuseumnacht.nl. De Museumnacht is steevast uitverkocht, dus het reserveren van tickets is aanbevolen.

Een bomvol programma
De zevende editie van de Museumnacht belooft een klapper te worden! Het programma staat bol van de leukste activiteiten. In het Universiteitsmuseum kun je bijvoorbeeld kutcakes bakken – helemaal passend bij de tentoonstelling PHALLUS. Norm en Vorm. Of laat je gezicht schminken en luister naar rustgevende muziek. In de middeleeuwse panden van Museum aan de A maak je kennis met Groninger Vraauwlu, sta je front-row bij een historische kostuumshow én stap je aan boord van twee historische schepen met daarop poëzie, cabaret en verhalen.

Zin in een beetje rock & roll? Kom langs in het Groninger Museum en geniet naast de tentoonstelling The Rolling Stones - Unzipped van optredens van onder anderen Collignon, Deejay Irie en Satanic Majesties Request. Of laat een Airbrush tattoo zetten! Een heel ander thema vind je in Forum Groningen. Daar draait alles om Disney. Museumnacht is de laatste kans om de grote expositie Disney - Telling Times Stories te bekijken. Daaromheen vind je een Disney-strijkje, ballroom-dancing, een speedy pub-quiz en een talk van mediawetenschapper Dan Hassler-Forest over hoe woke Disney nu wel of niet is.

De Druktemaker, de mobiele museumdrukkerij van GRID Grafisch Museum, komt tijdens de Museumnacht naar de Akerk! De hele avond kunnen bezoekers experimenteren met drukinkt, papier, naald en draad. Stroop de mouwen op en maak een linosnede, Werkmandruksel of bind een boekje. Of bezoek de prachtige Synagoge Groningen. Daar zijn meerdere tentoonstellingen te bewonderen en kun je met een audiotour door het prachtige gebouw dwalen. Er is muziek van Anamesa: met hun traditionele instrumenten komen de balladen van de Balkan en de levendige dansen van de Mediterranee tot leven.

En ben je wel eens in Noorderlicht Studio geweest? Dan is dit je kans! Studenten van het Noorderpoort hebben hun eigen ideeën rondom het Noorderlicht festivalthema Regenerate gevisualiseerd. Regenerate onderzoekt hoe we samen met de planeet en haar bewoners kunnen werken aan een beter toekomstperspectief. Verwacht muziek, indrukwekkende fotografie en waan je voor heel even in de toekomst.

Over de Groninger Museumnacht
De Groninger Museumnacht is een gezamenlijk initiatief van het Groninger Museum, Museum aan de A, GRID Grafisch Museum, Forum Groningen/Storyworld, Universiteitsmuseum Groningen, Noorderlicht en de Synagoge Groningen. Er wordt in de programmering nauw samengewerkt met USVA, CLASH, Noorderpoort en Stichting Oude Groninger Kerken/Akerk.

Noot voor redactie niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Lynn Zwartsenburg: lzwartsenburg@groningermuseum.nl of Sanne Meijer: info@sannemeijeronderweg.nl.

Kijk voor meer informatie op groningermuseumnacht.nl