Succesvol 2023 voor het Groninger Museum met 243.700 bezoekers

woensdag 10 januari 2024
Siese Veenstra

Het Groninger Museum sluit 2023 succesvol af met 243.700 bezoekers. Het was het eerste jaar waarin het museum weer volledig open was, zonder onderbrekingen door de coronapandemie. Verschillende tentoonstellingen passeerden de revue en zorgden voor veel belangstelling. De meeste bezoekers reisden af naar Groningen voor de tentoonstelling The Rolling Stones - Unzipped, die nog t/m 21 januari te zien is.

Voor The Rolling Stones - Unzipped kwamen in 2023 de meeste bezoekers naar het Groninger Museum. De tentoonstelling bracht, net als The Art of Hipgnosis, veel muziekliefhebbers naar Groningen. Ook Gianni Versace Retrospective stond vol in de belangstelling, na een geslaagde start in december 2022. In april was een echt meesterwerk te bewonderen: De Vaandeldrager van Rembrandt. Het schilderij bracht veel bezoekers naar het museum.

Laatste kans Unzipped
The Rolling Stones – Unzipped is nog maar enkele weken te zien: t/m zondag 21 januari. Het slotweekend van de tentoonstelling valt samen met Eurosonic/Noorderslag (ESNS), het jaarlijkse internationale muziekevenement in Groningen, dat van 17 t/m 20 januari is. Op vrijdag 19 en zaterdag 20 januari is het museum ook in de avond open, van 10 tot 20 uur. Al ruim 100.000 bezoekers hebben sinds de opening een bezoek gebracht aan de expositie. Groningen is de laatste locatie waar Unzipped te zien is. Tickets voor de tentoonstelling zijn verkrijgbaar via rollingstonesgroningen.nl.

Veiling
Voor de echte Stones-liefhebbers niet getreurd: er kan geboden worden op een aantal stukken uit The Rolling Stones - Unzipped via een online veiling. Bieden kan bijvoorbeeld op het Edith Grove appartement waar Mick Jagger, Keith Richards en Brian Jones in hun jonge jaren woonden. Ook de grote, lichtgevende tongsculptuur, die momenteel op de Museumbrug staat, zoekt een nieuwe eigenaar. Universal Music gaf ter ere van de meer dan 20.000 verkochte exemplaren van het nieuwste album Hackney Diamonds een gouden plaat uit. Op deze unieke plaat, er zijn slechts twee van uitgegeven, kan ook een bod worden uitgebracht. De veiling loopt van 3 t/m 15 januari. Meer informatie en andere veilingobjecten via venduehuis.com.

Vooruitblik op 2024
Naar verwachting belooft 2024 ook een mooi jaar te worden voor het Groninger Museum. Het museum bestaat in 2024 150 jaar, wat gevierd wordt met Groninger Museum 150 jaar - Behind the Scenes. Bezoekers krijgen in deze tentoonstelling een kijkje achter de schermen. De Lentetuin van Van Gogh, die in 2023 weer boven water kwam, zal dan ook te zien zijn. Normaal gesproken mag kunst niet aangeraakt worden, maar bij de Kinderbiënnale van 9 maart t/m 3 november is dit juist wel de bedoeling. Vanaf 30 november is Hoe Van Gogh naar Groningen kwam te zien. Het museum vertelt met deze tentoonstelling het verhaal van eigenzinnige Groningers en ondernemende studenten, die vanaf 1896 de moderne kunst naar het Noorden van Nederland brachten en daarmee de kunstwereld flink opschudden.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling
Communicatie, PR en Marketing:
pr@groningermuseum.nl - 050 3666 510