Ticketverkoop Groninger Museumnacht start op 18 juli

maandag 10 juli 2023
Museumnacht Groninger Museum (foto: Siese Veenstra)

Op dinsdag 18 juli om 12.00 uur start de kaartverkoop voor de zevende editie van de Groninger Museumnacht. Op zaterdag 9 september tussen 19.00 en 01.00 uur bezoek je voor een tientje maar liefst zeven musea in de stad Groningen. De eerste programmaonderdelen vol kunst, muziek en performances zijn inmiddels bekend. Kaarten zijn vanaf 18 juli te bestellen via tickets.groningermuseum.nl.

De Museumnacht is een begrip in cultureel Groningen. Het evenement is jaarlijks uitverkocht en trekt een opvallend jong publiek: de gemiddelde leeftijd is tussen 20 en 35 jaar. Ook veel (internationale) studenten bezoeken deze avond vol kunst, cultuur en gezelligheid.

Tattoos en tentoonstellingen
The Rolling Stones zijn terug in de tentoonstelling Unzipped in het Groninger Museum! Zin in een beetje rock & roll tijdens de Museumnacht? Kom langs en geniet naast de tentoonstellingen van de optredens van onder anderen Collignon en Deejay Irie, laat een Airbrush tattoo zetten door ‘Get it on tattoos’ of laat je vereeuwigen in een unieke tekening door kunstenaars Naomi en Haru. Of bezoek tijdens de nacht de tentoonstelling PHALLUS. Norm & Vorm in het Universiteitsmuseum. Het mannelijke lid staat centraal. Op een voetstuk? Misschien wel. Maar dan vooral om dat af en toe onderuit te halen. Eén ding is zeker: de tentoonstelling doorbreekt veel clichés.

Meer van de romantiek dan van de rock & roll? Maak dan een nachtelijk tochtje over de A en de Zuiderhaven. Tussen Museum aan de A, waar allerlei workshops gegeven worden, en het Groninger Museum varen twee historische schepen heen en weer met muziek, poëzie, cabaret en verhalen aan boord! Over de A gesproken: een bezoekje aan de Akerk mag ook niet ontbreken. De Druktemaker, de mobiele museumdrukkerij van GRID Grafisch Museum, staat tijdens de Museumnacht in de kerk. De hele avond kun je experimenteren met drukinkt en papier. Stroop je mouwen op en maak een linosnede, zeefdruk of risoprint.

In Forum Groningen krijg je - al dan niet verkleed als Disney-prins(es) - de laatste kans om de grote expositie Disney - Telling Times Stories te bewonderen. Eromheen is o.a. een Disney-strijkje, ballroom-dancing, een speedy pub-quiz en een talk van mediawetenschapper Dan Hassler-Forest over hoe woke Disney nu wel of niet is. Storyworld is uiteraard ook open. Daar tekent de prijswinnende graphic novel auteur Aimée de Jong de sterren van de hemel.

In Synagoge Groningen zijn naast de vaste tentoonstelling en de wisselexpositie de hele avond performances van de Groningse band Anamesa. Met de klanken van traditionele instrumenten brengt Anamesa ballades uit de Balkan, klezmer en de opzwepende dansen van de Mediterranee tot leven in de kleurrijke synagoge. Tot slot kun je een kijkje nemen in de studio van Noorderlicht.

Gezamenlijk initiatief
De Groninger Museumnacht is een gezamenlijk initiatief van het Groninger Museum, Museum aan de A, GRID Grafisch Museum in Akerk, Storyworld/Forum Groningen, Universiteitsmuseum, Noorderlicht en de Synagoge. Daarnaast wordt intensief samengewerkt met USVA, Stichting Oude Groninger Kerken en Noorderpoort.

Kijk voor meer informatie op groningermuseumnacht.nl, meld je aan bij het Facebookevent of volg de Instagrampagina @groningermuseumnacht.

Noot voor de redactie - Niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Lynn Zwartsenburg:
lzwartsenburg@groningermuseum.nl