Unieke gitaar Keith Richards nieuw in The Rolling Stones – Unzipped in Groninger Museum

dinsdag 9 mei 2023
Gibson Les Paul Custom, 1957, beschilderd door Keith Richards

De gitaar die Keith Richards zelf beschilderde, is voor het eerst te zien in het Groninger Museum tijdens The Rolling Stones – Unzipped. Dat het bij de Stones om meer dan alleen muziek gaat, komt duidelijk terug in de indrukwekkende tentoonstelling. Van zeldzame instrumenten, audiovisueel beeldmateriaal en platenhoezen tot persoonlijke eigendommen, stagedesign en fashion: Unzipped heeft het allemaal. Op vrijdag 30 juni opent de tentoonstelling in het Groninger Museum, dat de allerlaatste locatie is waar The Rolling Stones – Unzipped te zien is. De tentoonstellingstournee eindigt na Londen, Sydney, de Verenigde Staten en Azië in Groningen.

Nieuw is de beschilderde gitaar van Keith Richards. Een Gibson Les Paul die hij besloot te verven toen hij zich verveelde in afwachting van zijn gevangenisstraf, waarschijnlijk in 1967 of 1968. Het schilderen begon bij zijn schoenen, ging verder bij zijn witte laarzen en daarna moest de gitaar eraan geloven. De beschilderde gitaar is te zien in de film Sympathy for the Devil (1968) van Jean-Luc Godard, waarin Richards de Les Paul veel gebruikt. Het instrument is uitgegroeid tot een iconisch stuk en heeft nu een plek in de tentoonstelling.

Hilfiger, Clark en Warhol: ontwerpers voor de Stones
De Stones begrijpen hoe belangrijk mode, fotografie, film, art direction en stagedesign zijn. Kunstenaars, cineasten en modeontwerpers hebben dan ook voor een groot deel bijgedragen aan het imago van de band. Maar, zo zeggen bijvoorbeeld modeontwerpers Anna Sui en Tommy Hilfiger, ze lieten zich niet ontwerpen. Ze ontwierpen zichzelf. En ingehuurde kunstenaars en vormgevers mochten het verder afmaken.

Dit is ook terug te zien in één van de outfits die Mick Jagger droeg tijdens een Amerikaanse tournee in 1969. De opvallende outfit bestond uit een zwart T-shirt dat Jagger vond met een omega symbool erop in combinatie met een rode cape. Ossie Clark, een designer waarmee de zanger vanaf eind jaren 60 samenwerkte, ontwierp de cape. Het is het meest belangrijke en toonaangevende kledingstuk in de tentoonstelling.

Voor samenwerkingen benaderden de Stones ook beroemdheden, zoals Andy Warhol. De kunstenaar maakte de covers voor Sticky Fingers in 1971 en Love you live in 1977. De hoes van Sticky Fingers toont een spijkerbroek met rits die open kan. Mick Jagger: ‘’Ik vond het ontwerp van Warhol meteen te gek. Het is zo dat Andy eerst commerciële ontwerpen maakte voordat hij kunstenaar werd. Hij begreep dus heel goed hoe je iets moest verpakken.’’

Dagboek Keith Richards
Een echt kroonjuweel in Unzipped is een dagboek van Keith Richards. Een dagboek dat hij vanaf januari 1963 een jaar lang bijhield. Het komt uit de verzameling van Richards zelf en geeft een inkijkje in de gedachten van de gitarist. Hij schreef over oefensessies, optredens, het aantal toeschouwers en of de band het een beetje goed deed en hoeveel geld ze verdienden. Het dagboek bevat de meest uiteenlopende verhalen. Zo schreef hij op 14 februari 1963 trots dat Glyn Johns, de geluidtechnicus, de bandleden een week later de studio in wil smokkelen om daar een nummer aan platenmaatschappij Decca Records te verkopen.

Jonge jaren in Edith Grove
Eigenlijk is het geen gezicht, het ranzige appartement in Edith Grove van de Stones. Vuile vaat, vieze bedden vol rommel en veel etensresten en uitgedrukte sigaretten. Keith Richards: ‘’De keuken daar kwam je niet, die was nog erger dan de badkamer. Het was een zwijnenstal.’’ Toch is de reconstructie van het appartement waar de jonge bandleden woonden nagebouwd in de tentoonstelling. Het geeft een beeld van waar de band vandaan kwam en wat de context was waarin zij muziek maakten. De bezoeker waant zich direct in de leefwereld van de Stones in de jaren 60.

Dé tong
Misschien wel het meest bekende en beste bandlogo ter wereld: het ontwerp van Tongue & Lips door John Pasche. Hij ontwierp het logo in 1970 voor 50 pond. Nu is de waarde van datzelfde logo nauwelijks nog in geld uit te drukken. Het logo verschijnt tegenwoordig op diverse merchandise en zal ook op verschillende plekken in en rondom het Groninger Museum terug te vinden zijn.

Over The Rolling Stones – Unzipped
In deze eerste internationale tentoonstelling van en over The Rolling Stones krijgt de bezoeker een kijkje achter de schermen. Het is een reis door de geschiedenis en indrukwekkende carrière van de rockband. Te zien zijn ruim 400 originele objecten uit het persoonlijke archief, waaronder originele instrumenten, stagedesigns, albumcovers, iconische kostuums, zeldzame audiofragmenten en videomaterialen. Ook wordt het drumstel van het in 2021 overleden bandlid Charlie Watts getoond. Echte hoogtepunten zijn een reconstructie van de studio en de spectaculaire Dolby Atmos belevenis als onderdeel van het slotstuk van de tentoonstelling. Bezoekers kunnen dan de liveshow van de Stones uit 2016 in Cuba van dichtbij meemaken.

The Rolling Stones – Unzipped is vanaf 30 juni 2023 t/m 21 januari 2024 te bekijken in het Groninger Museum. Tickets voor de tentoonstelling zijn verkrijgbaar via rollingstonesgroningen.nl.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
pr@groningermuseum.nl – 050 3666510

Teksten uit de tentoonstelling met meer informatie zijn op aanvraag te verkrijgen.

Klik hier voor beeldmateriaal van The Rolling Stones - Unzipped