Vier nieuwe leden in de Raad van Toezicht

woensdag 10 februari 2021
Groninger Museum - Mendini stairs. Photo: Erik en Petra Hesmerg, 2014, © Groninger Museum © Photo: Erik en Petra Hesmerg

Vier nieuwe leden Raad van Toezicht Groninger Museum

Het Groninger Museum is verheugd over het toetreden van vier nieuwe leden van de Raad van Toezicht in 2021. De termijn van drie leden loopt af: Inez Boogaarts, Jacob Kielman en Henk Pijlman. Naast de vervanging van deze drie heeft de raad besloten nog een nieuw profiel toe te voegen.

De volgende personen komen er bij:

Cathy Jager (1969) tekent voor het profiel Museumbeleid. Cathy Jager is Hoofd Bureau Collecties & Tentoonstellingen van het Rijksmuseum Amsterdam en heeft veel ervaring met collectiebeheer en het digitaliseren van collecties. Ze groeide op in het Noorden en haalde haar doctoraal Middeleeuwse Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Ik verheug me van waarde te kunnen zijn voor het Groninger Museum waarbij ik als museumprofessional mijn kennis en netwerk genereus kan delen.”

Agnes Koops (1969) neemt de portefeuille Financiën over. Agnes Koops, opgegroeid op een boerderij in de provincie Groningen, is sinds 2018 voorzitter van PwC Accountants N.V. en in die functie lid van de Raad van Bestuur van PwC. “Het Groninger Museum is ‘extrovert, eigenzinnig en veelkleurig’, gericht op verbinding en het verwonderen van haar publiek. Een fantastische missie. En een waar ik graag, vanuit mijn achtergrond en ervaring, gepaste zakelijkheid aan toe wil voegen.”

Elmer Sterken (1961) vertegenwoordigt het nieuwe profiel Wetenschap. Hij is hoogleraar Monetaire Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen waar hij van 2011-2019 de functie van Rector Magnificus uitoefende. Hij is tevens Speciaal Adviseur van het College van Bestuur van de RuG. “De positie van het museum als ‘laboratorium’ voor studenten heeft mijn warme belangstelling. Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren aan het verstevigen van de verbinding tussen kunst en wetenschap.”

Charlotte Wekker (1970) staat voor Onderwijs en Publieksbereik. Zij is werkzaam aan de Hanzehogeschool Groningen als docent-onderzoeker Sociale Studies met de portefeuille samenlevingsopbouw, sociale inclusie en participatie. Zij adviseert daarnaast het College van Bestuur van de Hanzehogeschool en diverse gemeenten en welzijnsorganisaties. “Kunst is een verbindend medium. Het museum heeft de ambitie te verwonderen en maatschappelijke impact te hebben. De samenleving waarin we nu leven heeft kunst en verbinding nodig. Ik kijk ernaar uit onze krachten daarin te bundelen.”

Voorzitter Johan Remkes en de bestaande leden Sander Prinsen en Nathalie de Vries zijn blij met de nieuwe collega’s in de raad: “We zijn onder de indruk van het aantal kandidaten en hun kwaliteit. De belangrijke rol van de toezichthouders voor een culturele instelling zoals het Groninger Museum wordt daardoor benadrukt.”

Algemeen directeur Andreas Blühm en zakelijk directeur Esther Moesker verheugen zich op de samenwerking met de vernieuwde Raad van Toezicht. “De oude en nieuwe leden garanderen continuïteit en vernieuwing en hebben een breed netwerk in het Noorden en in het hele land waar het Groninger Museum alleen maar beter van kan worden.”

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing

Karina Smrkovsky
ksmrkovsky@groningermuseum.nl