Zorgeloos genieten van kunst: Groninger Museum biedt prikkelarm museumbezoek aan

maandag 12 juni 2023
Nymphenburg x Groninger Museum, fotograaf Arjan Verschoor

Het Groninger Museum organiseert op maandag 19 juni een prikkelarme openstelling van 14 tot 16 uur. De openstelling is voor mensen die vanwege een gevoeligheid voor prikkels het museum niet kunnen bezoeken tijdens reguliere openingstijden. Bij dit prikkelarme museumbezoek zijn er minder mensen aanwezig, worden de lichten gedimd en geluiden en muziekfragmenten uitgezet.

Tijdens de prikkelarme openstelling kunnen bezoekers de vaste collectie en de tentoonstelling Nymphenburg x Groninger Museum met zo min mogelijk omgevingsprikkels bewonderen. Hierbij laat het museum een beperkt aantal mensen toe. In de tentoonstellingszalen wordt de verlichting gedimd en geluiden en muziek uitgeschakeld. Er worden meerdere stoelen in de tentoonstellingszalen geplaatst en het is mogelijk om een opvouwbare kruk te lenen. Daarnaast creëert het museum een speciale rustruimte voor de bezoekers.

De aanwezige medewerkers stellen zich gastvrij en toegankelijk op. Zij zijn altijd beschikbaar voor het beantwoorden van vragen of het bieden van hulp. Ook is er een museumdocent op zaal die vragen kan beantwoorden. Via een speciaal document kunnen mensen zich voorbereiden op het prikkelarme museumbezoek.

Aanmelding en kosten
Aanmelden voor de prikkelarme openstelling kan door te mailen naar boekingen@groningermuseum.nl. Tickets kosten € 5, dit bedrag wordt op de dag zelf in het museum betaald. Er is ruimte voor 15 personen. Zij bepalen zelf hoe laat (tussen 14 en 16 uur) ze het museum willen bezoeken.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050 3666510 – pr@groningermuseum.nl