Lesprogramma Kleur
Onderwijsprogramma voor het primair- en speciaalonderwijs

Kleur
Groepen 1 t/m 3: Speuren naar de ROGGBIV
Rondleiding
Het bezoek begint met een lied over de ROGGBIV (de ROGGBIV is een afkorting voor de kleuren van de regenboog). De ROGGBIV woont in het museum. Niemand weet hoe de ROGGBIV er uit ziet, maar we weten wel dat hij alle kleuren van de regenboog heeft. Gedurende het bezoek staan deze kleuren centraal (vooral de kleuren op de kunstwerken). We gaan zoeken in het museum naar de kleuren van de ROGGBIV. Tijdens de rondleiding verzamelen de leerlingen alle kleuren en aan het eind van de rondleiding hebben we ze verzameld. Ter afsluiting van de rondleiding worden gekleurde boogjes samengevoegd tot een regenboog.
Atelier
Tijdens de atelieractiviteit fantaseren de leerlingen over hoe de ROGGBIV eruitziet en maken hiervan een kleurrijk werk.
-
Groepen 1 t/m 5
Rondleiding
Kijk naar de Proust-stoel van Mendini. Waar komen die “pixels” vandaan? Wat hebben ze te maken met de trap en de tegeltjes op de muren? Wat gebeurt er als de kleuren van een Ploegschilderij weg gepuzzeld worden? En wat als een saai schilderij plotseling vrolijke kleuren krijgt? Kleuren staan centraal tijdens deze rondleiding; vooral de kleuren op de kunstwerken.
Atelier
In het kinderatelier gaan de leerlingen met kleuren werken. Hoe maak je zelf kleuren? Met prismabrillen kunnen ze de regenboogkleuren herkennen. Ze maken een kleurig werkstuk.
-
Groepen 4 t/m 8: Door licht & kleur creëer je een sfeer
Rondleiding
Het herkennen en het beleven van kleur staat centraal. De leerlingen onderzoeken wat kleur, licht en sfeer met elkaar te maken hebben. Welke sfeer heeft het schilderij? En welke kleuren verbeelden deze sfeer? Tijdens de rondleiding onderzoeken we deze vragen op een interactieve manier.
We bekijken ook een mega kristal, kunnen we alle kleuren van de regenboog hierin vinden? En wat heeft het licht hiermee te maken?
Atelier
De leerlingen maken met kleuren een sfeervol kunstwerk waarin ze leren om verschillende nuances van kleur te gebruiken.
-
Groepen 5 t/m 8
Rondleiding
Kleur staat centraal. Een replica van Dijkstra’s portret van Jan Wiegers ligt op de grond. De leerlingen leggen op het portret gekleurde rondjes met de meest voorkomende kleuren. Het kleuren palet van de Ploeg is een feit geworden! Waarom gebruiken ze juist deze kleuren? Wat hebben deze “pixels ”met de stoel van Mendini te maken? De leerlingen gaan vooral zelf actief kleur bekennen in het museum.
Atelier
De leerlingen kijken met prismabrillen en herkennen de regenboogkleuren. Door middel van een experimentje ervaren de leerlingen het begrip “Nabeeld”. De leerlingen gaan een werkstuk maken gebaseerd op kleur.
Informatie
Dit lesprogramma kun je het hele jaar door boeken.
Duur programma: 2 uur.
Kosten per leerling | € 5 |