Tentoonstelling

Alida Pott

Alida Pott, Hilda Idema, 1923.
Alida Pott, Hilda Idema, 1923. © Foto: Marten de Leeuw
vrijdag 7 mei 2021 t/m zondag 31 oktober 2021

Alida Pott (1888-1931) was het ‘eerste dameslid’ van De Ploeg. Als lid van het eerste uur van het Groninger kunstenaarscollectief vervulde ze er vanaf 1918 enkele bestuursfuncties. Hier ontmoette ze ook Ploeglid George Martens, met wie ze in 1922 trouwde. Na de geboorte van hun twee kinderen werd ze minder actief in de kunstkring. Haar vroegtijdige overlijden maakte een einde aan een fijnzinnig en veelbelovend kunstenaarschap. Ze liet een betrekkelijk klein oeuvre na, bestaande uit olieverfschilderijen, aquarellen, tekeningen en collages. Alida Pott & De Ploeg laat aan de hand van een dertigtal werken de expressiviteit en eigenzinnigheid zien die zo kenmerkend zijn voor haar stijl.

Beleef De Ploeg buiten

Ontdek wandelend, fietsend of met je e-bike het mooiste van Groningen. De tours staan in het teken van De Ploeg. De routes voeren je langs plekken waar Ploegkunstenaars graag zaten, werkten of discussieerden. Je doorkruist Stad en de Ommelanden met hun weidsheid, wind en ruimte.

Aduarderzijl

Kijken als een kunstenaar: Monica de Ruiter over De Ploeg

Op zaterdag 30 oktober geeft Monica de Ruiter een lezing over hoe je in de ogen van een kunstenaar kunt kijken naar het werk van De Ploeg. De presentatie valt in het laatste weekend van de tentoonstelling over Alida Pott, een van de kunstenaars van De Ploeg.

Alida Pott, het blauw-groene meisje, z.j. Collectie Stichting De Ploeg

Alida Pott in het theater

Leer meer over kunstenaar Alida Pott in de theatervoorstelling Herinneringen aan een Onbekende. Alida Pott behoorde als enige vrouw tot de kopgroep van kunstkring De Ploeg. De theatervoorstelling is een muzikale en beeldende ontdekkingstocht door haar werk en leven. Van 8 oktober t/m 23 oktober in het Kerkje van Oostum. Georganiseerd door iovivat.

Alida Pott, Portret van een jonge vrouw, 1921. Collectie Stichting De Ploeg

'Alida Pott' door The Dutch