Lesprogramma Kleur

Onderwijsprogramma voor het voortgezet onderwijs

Meisje aan de pomp, Matthijs Maris

Kleur

Lesprogramma Kleur

Onderwijsprogramma voor het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs

Overal zie je kleur, en in het Groninger Museum helemaal! In het museum is geen witte muur te bekennen, alleen de plinten zijn wit.

Rondleiding

Tijdens de rondleiding doen leerlingen onderzoek naar verschillende kleurcontrasten.

Het zien en het beleven van Kleur staat centraal. Wat doet kleur met een kunstwerk? Waar komen kleuren eigenlijk vandaan? Wat doet een specifieke kleur op een specifieke plaats in het kunstwerk met het kunstwerk? Wat zouden de intenties van de kunstenaar kunnen zijn wat betreft kleurgebruik? De kleurenleer van Itten is als uitgangspunt genomen.

Aan de hand van de kleurenleer van Itten worden specifieke kleurcontrasten in een kunstwerk actief door de leerlingen onderzocht.

Atelier

In het atelier maken de leerlingen zelf met pigmenten hun eigen aquarelverf waarmee ze daarna een contrastrijk schilderij maken.

Dit programma kun je het hele jaar boeken.

Duur rondleiding 1 uur
Duur atelier 1 uur

Aandachtspunten voor docenten

De docent/begeleider is tijdens het bezoek aan het museum verantwoordelijk voor het handhaven van de orde. Indien nodig zal de museumdocent de docent op de handhaving van de orde aanspreken.

Helaas biedt het museum niet de mogelijkheid voor het nuttigen van meegebrachte etenswaren. Houd hier rekening mee in verband met een eventuele lunchpauze.

Lees de spelregels en voorwaarden.

Onderwijsprogramma € 5 p.p.
Onderwijsprogramma met atelier € 6,50 p.p.
Begeleider Per 15 leerlingen mag er gratis een begeleider mee.

Boek een schoolbezoek Voortgezet Onderwijs

Kies hier het lesprogramma