Inschrijving bakwedstrijd Groninger Museum geopend

dinsdag 10 september 2019
Bakwedstrijd Groninger Museum

Dit jaar is het 25 jaar geleden dat het gebouw van het Groninger Museum geopend werd. Om dit te vieren organiseert het museum de Groninger Museum bakwedstrijd: een smakelijke uitdaging voor jong en oud. Een Mendinitrap-taart, een Coop Himmelb(l)au-soes of een cake in de vorm van een gouden toren: het gaat erom dat het gebouw als inspiratiebron is gebruikt en dat het eetbaar is. Alle taarten zijn welkom: zoet of hartig, cupcakes of ander gebak.

De wedstrijd is een eerbetoon aan Frans Haks, die 25 jaar geleden directeur van het Groninger Museum was. Hij vond dat het museum alle zintuigen moest prikkelen: proeven was voor Haks net belangrijk kijken of luisteren. Met de wedstrijd herinnert het museum zijn gedachtegoed en zijn passie voor smaakcombinaties en kunstzinnige gerechten.

Jury

De jury bestaat uit Meester Patissier Hidde de Brabander, bekend van 24Kitchen en Koffietijd, de 8-jarige Nienke Lisman van de Groninger Museum JuniorClub en museumdirecteur Andreas Blühm. Zij beoordelen zowel smaak als ontwerp.

Aanmelden

Aanmelden kan tot en met 15 oktober via de volgende link: https://www.groningermuseum.nl/bezoek/activiteiten/bakwedstrijd. Er zijn twee leeftijdscategorieën: tot 16 jaar en vanaf 16 jaar. Deelnemen kan individueel of als team. De finalisten strijden woensdag 23 oktober om de eerste plaats: de beste Groninger Museumtaart 2019.

1e prijs: Anna Gong Mendini etagère van Alessi

Feest

De 25ste verjaardag van het gebouw staat dit jaar centraal in het programma van het museum. Vooral in oktober worden veel feestelijke activiteiten georganiseerd. Op 12 oktober opent de tentoonstelling Mondo Mendini – De wereld van Alessandro Mendini van- en over de Italiaanse architect en ontwerper, door wie het Groninger Museum één van de opvallendste en bekendste plekken van de wereld is geworden. Ga voor meer informatie naar: groningermuseum.nl/25.