Groninger Museum en Beijum organiseren familiedag

maandag 21 januari 2019

Op zondag 17 februari vindt in het Groninger Museum een familiedag plaats, georganiseerd in samenwerking met en speciaal voor inwoners van de Groningse wijk Beijum. Deze dag is onderdeel van een project dat gericht is op het stimuleren van museumbezoek onder Groningers, waarbij achtereenvolgens verschillende wijken centraal staan. Inwoners van Beijum hebben tijdens deze tweede editie gratis toegang tot het museum, op vertoon van een flyer die in de hele wijk verspreid wordt.

Programma

Tussen 10 en 17 uur worden doorlopend rondleidingen en workshops in het atelier gegeven. Daarnaast is in de tentoonstelling CHIHULY
het kleurige en indrukwekkende glaswerk van de Amerikaanse kunstenaar te zien en toont Grrrom! Een tentoonstelling met een staartje werken met dieren uit de eigen collectie van het museum. Ook DVOTION – Claude Vanheye: Portretten van DJ’s en de vaste collectie zijn een bezoek waard. In de tentoonstellingen lopen onze Praatjesmakers rond, die samen met bezoekers op zoek gaan naar de verhalen achter de kunstwerken.

Fotowedstrijd

Tijdens de familiedag maakt Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum, de winnaar bekend van de fotowedstrijd die WIJ Beijum, de Kleihorn en het Heerdenhoes uitschreven ter gelegenheid van hun verhuizing. De organisaties vestigen zich binnenkort aan de Melsemaheerd en zijn voor in de entreehal van het nieuwe pand op zoek naar een foto van het mooiste plekje, hofje of tuintje van Beijum. De winnende foto is tijdens de familiedag te zien in het Groninger Museum. Meedoen met de wedstrijd kan tot 10 februari. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op beijum.nl.

Project

De familiedag is onderdeel van een speciaal programma gericht op inwoners van de stad Groningen, families in het bijzonder. Voorafgaand aan de familiedag gaat het museum actief de wijk in om kennis te maken met de bewoners en organisaties. Er wordt onder meer samengewerkt met WIJ Beijum, Bewonersorganisaties Beijum en enkele basisscholen. Eerder stond de wijk Vinkhuizen centraal en deze periode werd afgesloten met een drukbezochte familiedag met 750 bezoekers (bekijk hier de aftermovie).

Het VSB Fonds ondersteunt dit project van het Groninger Museum met een financiële bijdrage.

Kijk voor meer informatie en het volledige programma op Groninger Museum Familiedag

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR & Marketing van het Groninger Museum:

Sarah Fopma sfopma@groningermuseum.nl +31 (0)50 3666 510

Karina Smrkovsky ksmrkovsky@groningermuseum.nl +31 (0)50 3666 512