Groninger Museum op 1 juni weer open voor publiek

donderdag 7 mei 2020
1. Groninger Museum

Vanaf 1 juni 2020 kunnen bezoekers weer van kunst genieten in het Groninger Museum. Directeur Andreas Blühm “Wij zijn heel blij dat het Groninger Museum weer open mag en dat wij de bezoekers weer mogen verwelkomen.” De tentoonstellingen Mondo Mendini en Willem Kolvoort – Posters voor Vera zijn verlengd en de expositie over 75 jaar bevrijding in Groningen was tot nu toe nog niet te zien voor publiek, maar is dan dus voor het eerst open.

Design, fotografie en geschiedenis
De tentoonstelling Mondo Mendini, over het werk en de inspiratiebronnen van hoofdarchitect Alessandro Mendini, zou 5 mei aflopen, maar deze kan het museum gelukkig verlengen. Ook de Vera-affiches van Willem Kolvoort zullen langer dan gepland te zien zijn. De expositie Wat zullen de buren zeggen?, met een spannende keuze uit de collectie moderne en hedendaagse fotografie was nog maar net een maand te zien, dus deze blijft nog wel even staan. En de tentoonstelling En tóch staat de Martini, over 75 jaar bevrijding van Groningen, zou op de dag na de gedwongen sluiting juist open gaan. Het museum is heel blij om deze nu dus eindelijk in het echt te kunnen presenteren.

Veilig en gastvrij bezoek
Op dit moment werkt het museum aan een plan om bezoekers straks veilig en gastvrij kunnen ontvangen. Het museum houdt daarbij de richtlijnen aan van de Museumvereniging en het RIVM. Zo zal de kaartverkoop alleen nog online gaan en zullen mensen vaste routes moeten volgen in het museum. Op de website www.groningermuseum.nl en via de social media van het museum komt hierover binnenkort meer informatie.

En tóch staat de Martini online te zien
Sinds 5 mei is de expositie En tóch staat de Martini – 75 jaar bevrijding in Groningen ook in een virtuele omgeving te bekijken. De 360 graden tour bevat naast een wandeling door tentoonstelling ook films, interviews en verhalen over de oorlog en bevrijding. Bekijk de tentoonstelling hier.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing

Karina Smrkovsky
ksmrkovsky@groningermuseum.nl