Groninger Museum viert Keti Koti met rondleiding, kunst en lezing over slavernijverleden

donderdag 8 juni 2023
Gevelbeeld van het huis van Sichterman en uitsnede uit de kaart van Haubois

Op 1 juli 2023 is het 150 jaar geleden dat de slavernij werd afgeschaft. Door het hele land en ook in Groningen wordt dit gevierd met de Keti Koti maand in juni. Het Groninger Museum organiseert voor bezoekers een interactieve tour en een lezing over de geschiedenis van de slavernij. Ook is een kunstwerk van Faisel Saro vanaf nu weer te zien in de collectie. De rondleiding en de collectie zijn gratis toegankelijk na reservering via de website.

Zaterdag 17 juni en 1 juli: Unframed tour Slavernijverleden van Groningen
Rijke en machtige mensen uit Groningen kijken op de bezoeker neer in de Erflaterszaal van het museum. Wie van hen had te maken met het slavernijverleden in Groningen en op welke manier? Welke sporen van dit verleden zijn er verder te vinden in de vaste collectie? Tijdens een interactieve tour start de zoektocht naar getuigenissen uit het koloniale verleden van Groningen.

Daarnaast worden in de weekenden van de Keti Koti maand gratis activiteiten in het atelier aangeboden. Zowel de atelieropdracht over het slavernijverleden als de rondleiding zijn ontwikkeld in samenwerking met kunstenaar Faisel Saro, die met zijn werk onderdeel was van de tentoonstelling Zwart in Groningen. Het museum toont nu opnieuw een kunstwerk van Saro in de collectie: Keloïd (2021). Het werk is een korte film waar de kunstenaar ingaat op de sporen van het slavernijverleden in zijn lichaam.

Zondag 25 juni: Sunday Talk Slavernijgeschiedenis
Hoe was Groningen betrokken bij de slavernij? Deze speciale editie van de Sunday Talks staat stil bij de participatie van het Groningse Stadsbestuur aan de slavernij in gebieden van de Oost-Indische Compagnie (VOC) en de West-Indische Compagnie (WIC) in de zeventiende en achttiende eeuw.

Drie onderzoekers geven een eerste samenvatting (deels Engelstalig) van hun onderzoek naar het slavernijverleden in Groningen, dat zij in opdracht van de Gemeente Groningen uitvoeren. Bram Tanczos, onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen, en Anjana Singh, docent en onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen, belichten de geschiedenis rond de VOC en slavernij. Conservator Lieuwe Jongsma bespreekt de betrokkenheid bij Trans-Atlantische slavernij en de WIC. Ook geeft Singh een algemene analyse van de betrokkenheid bij slavernij en omgang met deze geschiedenis.

Slavernijverleden van Groningen in de collectie
Tijdens de Keti Koti maand en op 1 juli is ook de vaste collectie van het Groninger Museum gratis te bezoeken. Relevante werken die in verbinding staan met het Nederlandse slavernijverleden zijn aangeduid met oranje bordjes en voorzien van aanvullende informatie over de relatie met slavernij.

Zo hangt er het portret van Edzard Jacob Clant (1584-1648). Tot voor kort werd bij dit werk nog niet vermeld dat Clant een hoge functie vervulde bij de West-Indische Compagnie, in de periode dat die handelsmaatschappij zich steeds meer met mensenhandel ging bezighouden.

Keti Koti Viering Groningen 2023
Keti Koti Viering Groningen 2023 is een cultureel programma in juni, juli en augustus rondom de afschaffing van de slavernij en wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Groningen. Deelnemende partijen zijn Akerk, Dia di Tula Groningen, Discriminatie Meldpunt Groningen, Forum Groningen, GRID Grafisch Museum Groningen, Groninger Museum, Kwaku Groningen, Museum aan de A, Noorderpoort, Pittig Gekruid, SPOT en Theater de Steeg.

Tickets voor de collectie (en Nymphenburg x Groninger Museum) zijn gratis verkrijgbaar via tickets.groningermuseum.nl.

Aanmelden voor de rondleiding doen bezoekers via deze link. Tickets voor de lezing zijn hier te verkrijgen.

###

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050 3666512 – pr@groningermuseum.nl