Online versie van The Rolling Stones – Unzipped maakt tentoonstelling voor meer mensen bereikbaar

maandag 11 september 2023
Rolling Stones Fans bij The Palladium New York, New York, 19 juni, 1978
Rolling Stones Fans bij The Palladium New York, New York, 19 juni, 1978 © Foto door Allan Tannenbaum/Getty Images

Zonder een stap te verzetten toch genieten van The Rolling Stones - Unzipped: in het virtuele Groninger Museum kan het. De tentoonstelling is sinds dinsdag 5 september te bekijken in een 360 graden omgeving via de website van het museum. Met de digitale tour loopt de bezoeker als het ware door de tentoonstelling. Liefhebbers kunnen zo op een unieke manier Unzipped ontdekken en op ieder moment van de dag het museum bezoeken. De tentoonstelling wordt hierdoor bereikbaar voor mensen die niet in staat zijn om naar het museum te reizen.

In 2020 bood het Groninger Museum de online tentoonstelling al aan in verband met de coronapandemie. De tentoonstelling was dat jaar slechts een maand fysiek te bezoeken. Door de virtuele tour was Unzipped toen vanuit de huiskamer te bekijken. Speciaal voor fans is de tentoonstelling nu opnieuw online toegevoegd, in dezelfde samenstelling als toen.

Extra foto- en videomateriaal
De tour gaat van begin tot eind door de tentoonstelling. Een instructie is te vinden bij de virtuele entree van het museum. Door te klikken op verschillende pictogrammen kan de bezoeker verdiepende informatie en video’s bekijken. Er zijn fragmenten toegevoegd die niet in de live versie voorkomen, zoals close-ups van het drumstel van Charlie Watts en een spectaculaire time-lapse van de opbouw van het appartement van de Stones in de jaren ’60. Ook vertelt algemeen directeur Andreas Blühm over zijn persoonlijke favorieten: het dagboek van Keith Richards en het beroemde album Sticky Fingers.

Tickets
In deze virtuele beleving kunnen bezoekers op hun gemak alle zalen doorlopen via een computer, tablet of telefoon. Gemiddeld duurt het online bezoek een uur. Na aankoop van een ticket moet er worden ingelogd en is het mogelijk om een week lang de tentoonstelling te bekijken. Tickets kosten € 5 en zijn verkrijgbaar via deze link.

De online tentoonstelling is ontwikkeld in samenwerking met Carola de Poel van Panorama Fotografie.

Over The Rolling Stones – Unzipped
In deze eerste internationale tentoonstelling van en over The Rolling Stones krijgt de bezoeker een kijkje achter de schermen. Het is een reis door de geschiedenis en indrukwekkende carrière van de rockband. Te zien zijn ruim 400 originele objecten uit het persoonlijke archief, waaronder originele instrumenten, stagedesigns, albumcovers, iconische kostuums, zeldzame audiofragmenten en videomaterialen. Ook wordt het drumstel van het in 2021 overleden bandlid Charlie Watts getoond. Echte hoogtepunten zijn reconstructies van de studio en het verblijf in Edith Grove.

The Rolling Stones – Unzipped is t/m 21 januari 2024 te bekijken in het Groninger Museum. Tickets voor de tentoonstelling zijn verkrijgbaar via rollingstonesgroningen.nl.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050 3666512 – pr@groningermuseum.nl