Groninger Museum in het UMCG

Digitale Flyer A5 BVB2102 GM in het UMCG PRF01
dinsdag 8 juni 2021 t/m dinsdag 10 augustus 2021
Groninger Museum in het UMCG

Deze zomer presenteert het Groninger Museum de eerste Kinderbiënnale van Nederland! Een tentoonstelling met eigentijdse kunst speciaal voor kinderen. Door te doen, te maken en te ontdekken worden bezoekers, op een afwisselende en speelse manier, geactiveerd en verwonderd. Dat kan bijvoorbeeld door zelf mee te ‘bouwen’ aan kunstwerk op zaal, je eigen digitale graffiti te maken, een orkest te ontdekken of in je eentje een groepsfoto te

maken. Het bijzondere aan de Kinderbiënnale is de participatieve aanpak.

Het Groninger Museum maakt de tentoonstelling samen met 30 geselecteerde kinderambassadeurs uit Groningen stad en de Eemsdelta. Deze kinderen helpen het museum met de marketing, pers, winkel, vormgeving en educatie.

De Kinderbiënnale bestaat uit 12 zalen vol met interactieve kunstinstallaties. Drie werken zijn overgenomen van de Children’s Biennale uit Singapore. De overige kunstwerken zijn gemaakt door Nederlandse kunstenaars met een grote focus op Groningen. Drie van hen zijn nu te bewonderen in het UMCG.

De drie kunstenaars

Het werk van Lambert Kamps, Harry Arling en Sandra de Groot zijn te zien in het UMCG vanaf 8 juni. Deze drie kunstenaars maken gebruik van verschillende soorten materialen. Lambert Kamps is ontwerper en ruimtelijk beeldend kunstenaar uit Groningen. Hij werkt aan uiteenlopende projecten in binnen en buitenland. Sandra de Groot haar installatie voor de Kinderbiënnale bestaat uit 7 touwsculpturen. Elke sculptuur werd gecreëerd uit duizenden knopen en kilometers naturel katoen touw, geheel met de hand geknoopt. Harry Arling is op latere leeftijd zijn eigen ‘sciencefiction’- achtige machines gaan maken van al zijn oude bouwdoos modellen. Dit is uitgegroeid tot de Kosmotroniks van vandaag.

Lees hieronder meer over de kunstenaars