Programma Groninger Museumnacht 2020 bekend

donderdag 3 september 2020
Museumnacht 2019
Museumnacht 2019 © Foto: Siese Veenstra

Op zaterdag 12 september 2020 is alweer de vierde editie van de Groninger Museumnacht: een Limited Edition dit keer. In verband met de landelijke maatregelen rondom Covid-19 is er een feestelijk maar aangepast programma met kunst, muziek, workshops, dans en rondleidingen.

Veilig naar het museum

De musea zijn tijdens de Museumnacht geopend van 19 tot 24 uur. In plaats van 1 ticket voor alle musea verkoopt ieder museum dit jaar eigen tickets met tijdsloten. Deze kosten € 2,50 en zijn beperkt beschikbaar. Om voldoende afstand te kunnen houden worden minder bezoekers dan gebruikelijk toegelaten.

Het programma:

Groninger Museum
Naar het Groninger Museum ga je voor muziek, workshops, cocktails, instaprondleidingen en dans. Er zijn optredens en performances van rapper en zangeres S10, het Groningse collectief X_YUSUF_ BOSS en een solo-optreden van Cashmyra. Ook kun je de exposities bekijken: En toch staat de Martini – 75 jaar bevrijding in Groningen, Willem Kolvoort – Posters voor Vera en de fotografietentoonstelling Wat zullen de buren zeggen? Inschrijven voor activiteiten kan vanaf 19 uur voor de ingang van het museum op vertoon van een ticket.

Storyworld
Je favoriete dier als stripfiguur, of toch liever een karikatuur van jezelf? In het Forum volg je live op het grote scherm bij de publiekstribune de tekenkunsten van de Groningse tekenaar Jan-Willem Spakman. Met de roltrap naar boven kun je in Wonderland workshops boekbinden en striptekenen volgen en bij het Smartlab op de zesde verdieping strips lezen en de mega-kleurplaat van Suske en Wiske in Groningen inkleuren. Om natuurlijk uiteindelijk ook Storyworld zelf te bezoeken waar je alles te weten komt over strips, animatie en games én de expositie Suske & Wiske 75 Jaar kunt zien!

GRID Grafisch Museum Groningen
In de tentoonstelling VlerkWerk. 30 jaar underground posters toont GRID de stripachtige en dynamische posters van de Groningse kunstenaar Vlerk. De tentoonstelling Met opzet, pop-up boeken uit de collectie Ruurd de Boer en de bekende kunstenaar H.N. Werkman vormen de inspiratiebron voor verschillende activiteiten deze avond. Bedruk bijvoorbeeld je eigen kaart met de Werkmantechniek, maak je eigen reclamefolder op een originele pers of creëer een pop-up kaart. In samenwerking met Storyworld kun je in het Forum een eigen boekje inbinden om er vervolgens een avontuur in te tekenen. Het Alto Kwartet verzorgt deze avond de live muziek. Hun repertoire bestaat uit Swing, Pop, Jazz, Rhythm & Blues en Rock ‘n Roll van 1900 tot nu.

Universiteitsmuseum Groningen
Het exclusief voor de Groninger Museumnacht ontwikkelde hoorspel Herinneringen vanAletta neemt je mee naar Aletta Jacobs jonge jaren en eerste grote strijd voor gelijkwaardigheid. Je bent erbij als ze een brief schrijft aan minister Thorbecke om hem te overtuigen haar toe te laten tot de universiteit. Je hoort verhalen bij de collectie, en je wandelt door de Dead Zoo die tot leven komt.

Noordelijk Scheepvaartmuseum
Kin ik die nait aargns van? Een stoomcursus Gronings met als spannend thema 'De Nacht'. Docent, rapper en gastheer Olaf Vos, leert je de belangrijkste woorden en zinnen om het Groninger nachtleven mee door te komen. Onderwerpen als het uitgaansleven, bier drinken, iemand versieren en echt Groningse erotiek passeren de revue. De jonge, getalenteerde pianist Jesse Wienke speelt Bach, Beethoven, Mendelssohn en Chopin. Je favoriete dier als stripfiguur, of toch liever een karikatuur van jezelf? Cartoonist Jan-Willem Spakman tekent het, op jouw verzoek! Esmé van den Boom (1993) schrijft proza, gedichten en liedjes. Tijdens de Museumnacht gaat ze in op de oudste vraag ter wereld: wat wil de vrouw? Hiervoor interviewde Esmé tientallen Groningse vrouwen en vroeg naar hun wensen, angsten en dromen voor de toekomst. Houd je van yoga? En ook van bier? De Usva organiseert de fameuze bieryoga. Onder de krakende balken op de zolder van het middeleeuwse Gotische Huis wordt de avond afgesloten met een Koreaans horrorverhaal (in het Engels).

Kijk voor meer informatie over het programma en tickets op groningermuseumnacht.nl